Kobiety są za słabe na F1. Kontrowersyjna wypowiedź mistrzyni

Kobiety są za słabe na F1. Kontrowersyjna wypowiedź mistrzyni

Kobiety są za słabe na F1. Kontrowersyjna wypowiedź mistrzyni

Podaj dalej

Formuła 1 jest sportem zdominowanym przez mężczyzn i nic nie wskazuje na to, by w najbliższej przyszłości coś w tym temacie się zmieniło. Co więcej jedna z najlepszych motorsportowych zawodniczek, przyznała, że kobiety są zbyt słabe, by poradzić sobie z obecnymi konstrukcjami.

F1 i FIA stawiają na równouprawnienie

Wiele mówi się, pisze i promuje równość płci w motorsporcie, w tym w Formule 1. Jednak Jamie Chadwick, która może pochwalić się dwoma mistrzostwami W Series wątpi w to, czy dałaby sobie radę za kierownicą obecnych konstrukcji.

Moim celem jest rywalizacja w Formule 1, ale nie wiem, co jest tak naprawdę możliwe. By dostać się do Formuły 1 musisz przejść przez drabinkę serii: Formułę 3 i Formułę 2. To niezwykle wymagające fizycznie. Formuła 1 wymaga ogromnej kondycji i nie jestem pewna, czy kobiety są zdolne do rywalizacji w tym sporcie – mówiła 24-latka.

Czytaj też: Robert Kubica zaskakuje wyznaniem! Mało osób o tym wiedziało!

Jeśli masz 15-16 lat i jeździsz w wyścigach bez wspomagania kierownicy i ciężkimi autami, wiele kobiet ma problemy. Nawet jeśli odnosiły sukcesy w gokartach. Lubimy myśleć, że kobiety mogą to zrobić. Cieszę się, że jestem królikiem doświadczalnym. Zrobię co w mojej mocy, by przeforsować i zbadać opcje Formuły 1, ale nie wiem, jak to się skończy – dodała.

W ostatnich czasach nie było kobiety, która zrobiłaby to. Próbuję zrozumieć, czy ma to związek z fizyczną stroną tego sportu. Jeśli kondycyjnie będzie zbyt ciężko, by kobiety rywalizowały, musimy zawrócić i zrozumieć, dlaczego tak jest.

Chadwick w Williamsie

Brytyjka uczyniła już pierwszy krok w stronę Formuły 1 i jest częścią programu rozwojowego Williamsa. 24-latka jest jednak zdania, że zmiany w samochodach mogą być jedynym sposobem, by kobiety mogły rywalizować z silniejszymi i większymi mężczyznami. Ważnym aspektem jest np. grubość kierownicy.

Jak możemy sprawić, by były cieńsze? Dłonie kobiet niekoniecznie są tak duże. Jak możemy upewnić się, że ograniczeniem nie będzie odległość do pedałów. Niektóre kokpity są naprawdę wąskie. Kobiety z większymi biodrami nie będą mogły się w nich wygodnie dopasować. Jest wiele rzeczy, które z oczywistych powodów zostały przeoczone. Teraz musimy sprawdzić, czy ma to wpływ na wydajność.

Historia kobiet

Pierwszą kobietą w Formule 1 była Włoszka Maria Teresa de Fillippis. W 1958 roku zaliczyła trzy wyścigi. Najlepiej spisała się podczas Grand Prix Belgii, gdzie była dziesiąta. Najbardziej znaną zawodniczką była Lella Lombardi. Włoszka w latach 1975-1976 wystartowała w dwunastu rundach mistrzostw świata. Jest jedyną kobietą, która wywalczyła punkty. Szóste miejsce zdobyła podczas Grand Prix Hiszpanii 1975.

Zgłaszane do rund mistrzostw świata były także Divina Galica, Desire Wilson i Giovanna Amati. Żadna z nich nie wystartowała jednak do wyścigu. Ostatnia z zawodniczek była zgłaszana przez Brabhama do rund w RPA, Meksyku i Brazylii w 1992 roku.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News