GPS podniósł ciśnienie
Polak startował dziś jako szósty i pojawiał się na międzyczasach na czterdziestym i osiemdziesiątym kilometrze. Później zarówno system GPS jak i pomiar czasu wskazywał na to, że zawodnik ORLEN Team zatrzymał się na trasie odcinka. Na szczęście okazało się, że awarii uległ jedynie system GPS i Polak pewnie ukończył dzisiejszą próbę. Wiśniewski na mecie pojawił się z szóstym rezultatem, dwanaście minut za najlepszym.
Etap do swojego CV dopisał Manuel Andujar. Argentyńczyk przewodził stawce od startu do mety. Drugi Alexander Giroud stracił dwie minuty i trzy sekundy. Podium skompletował Pablo Copetti. Amerykanin był wolniejszy o ponad pięć minut. Problemy na odcinku miał wicelider po pierwszym etapie Giovanni Enrico, który w połowie próby tracił ponad godzinę.
Fotel lidera utrzymał Litwin Laisvydas Kancius, który ma nieco ponad sześć i pół minuty zapasu nad Pablo Copettim. Trzeci Alexandre Giroud traci blisko 20 minut. Kamil Wiśniewski jest piąty ze stratą 29 minut i 11 sekund.
Podróż w głąb kraju
Po pętli wokół Hail zawodnicy mieli zaliczyć pierwszą część etapu maratońskiego. Według pierwotnych planów zawodnicy mieli udać się do Al Artawiyah. Po obfitych opadach i powodzi, która pojawiła się na trasie, na szczęście udało się zachować trasę odcinka specjalnego, ale konieczne było zrezygnowanie z maratońskiego biwaku. Stawka po oesie udała się do Al Qaisumah, gdzie zgodnie z planem powinien zakończyć się trzeci etap.
🏁 Stage 2 🛠
🏅 Manuel Andujar wins the stage with a 2 minutes lead over @GiroudAlexandre and 5 minutes over @PabloCopetti. 👏#Dakar2022 pic.twitter.com/ScIoDFBumu
— DAKAR RALLY (@dakar) January 3, 2022
– Oto pierwsze łańcuchy wydm w tej edycji imprezy. Nadadzą ton Dakarowi 2022 i zapewnią pierwszą szansę pretendentom do wysforowania się na czoło klasyfikacji generalnej. Jednak próba wygrania rywalizacji pierwszego dnia maratońskiego etapu jest ryzykowna. Po zachodzie słońca motocykliści, kierowcy i załogi będą mogli liczyć tylko na osoby wewnątrz parku serwisowego – pierwotnie opisywano drugi etap.
63% trasy stanowił piasek. Jedynie dziesięć procent przebiegało po szutrowych drogach. Pozostałe 27% to wydmy, których najwięcej znajdowało się blisko mety etapu. Zawodnicy pokonali 230 kilometrów dojazdówki i 338 kilometrów odcinka specjalnego.
Miasto startu i mety etapu
Hail to miasto w północno-zachodniej Arabii Saudyjskiej. Jest stolicą prowincji i największym miastem regionu. W 2018 roku w mieście mieszkało ponad 600 tysięcy osób. Miasto koncentruje się głównie na rolnictwie. Przoduje w produkcji zbóż, daktyli i owoców. Duży procent pszenicy produkowanej w całej Arabii Saudyjskiej pochodzi z Hail. To również ojczyzna rodziny Rashidów, historycznych rywali saudyjskiej rodziny królewskiej.
Al Artawiyah to obóz Beduinów znajdujący się na drodze między Rijadem i granicą z Kuwejtem. Miasto było jedną z pierwszych osad ruchu milicji Ikhwan Wahhabi, która pojawiła się na początku XX wieku. Konserwatywna organizacja zabraniała m.in. kobietom korzystania z publicznych studni i targowisk.