Grand Prix Kanady – historia
Impreza ma swój początek w 1961 roku, by sześć lat później dołączyć do kalendarza mistrzostw świata. Pierwsze dziesięć edycji w królowej sportów motorowych odbywało się naprzemiennie na torach Mosport Park w Bowmanville i Mont-Tremblant w Quebecku. Od 1978 roku wydarzenia na stałe zagościło do Montrealu. Od tego czasu imprezy tylko trzykrotnie zabrakło w mistrzowskiej serii. Stało się to w 2009, 2020 i 2021 roku.
Z pięćdziesięciu jeden grand prix najczęściej z triumfów cieszyli się Michael Schumacher i Lewis Hamilton. Niemiec i Brytyjczyk byli najlepsi siedmiokrotnie. Polscy kibice z pewnością świetnie pamiętają triumf Roberta Kubica. Rodak z jednym triumfem znajduje się wśród takich nazwisk jak Jack Brabham, Emerson Fittipaldi, James Hunt, Nigel Mansell, Alain Prost, Damon Hill, Mika Hakkinen, Kimi Raikkonen czy Fernando Alonso.
W czołowej trójce kibice najczęściej oglądali Michaela Schumachera, który dwanaście razy smakował szampana. Niemiec dzierży też rekord liczby pole position, najszybszych pojedynczych okrążeń w wyścigu i liczby kilometrów na prowadzeniu. Wśród konstruktorów trzynaście triumfów ma McLaren, którego wynik może wyrównać w tym roku Ferrari. Włoska marka może pochwalić się za to aż 37 podiami. Wśród dostawców silników po dwanaście zwycięstw mają Ferrari i Ford Cosworth.
Circuit Gilles Villeneuve
Tor zbudowano na sztucznej wyspie Notre Dame na środku rzeki Świętego Wawrzyńca, która powstała na potrzeby targów Expo 67. Gdy wystawa, a następnie Igrzyska Olimpijskie opuściły miasto, zdecydowano się wykorzystać wyspę do stworzenia toru wyścigowego.
Szybki tor jest jednym z ulubionych wśród kierowców. Charakteryzuje się wieloma miejscami start-stop z mnóstwem szykan i słynnym nawrotem. Najbardziej charakterystyczny moment znajduje się na końcu okrążenia. Ściana Mistrzów przyciągnęła już niejedną legendę Formuły 1. Nitka obiektu mierzy 4361 m i składa się z czternastu zakrętów. W tym roku kierowcy skorzystają z trzech stref DRS. Pierwszą wyznaczono na prostej start-meta, drugą między zakrętami 7 i 8, a trzecią miedzy zakrętami 12 i 13.
Harmonogram weekendu nie różni się niczym od standardowego formatu, ale zmiana strefy czasowej oznacza, że polscy kibice będą mogli spędzać wieczory z Formułą 1. Piątkowe godzinne treningi zaplanowano na 19:30 i 23:00 czasu polskiego. Trzeci trening odbędzie się w sobotę o 18:30, a start walki o pole position tego samego dnia o 22:00. Wyścig liczący 70 okrążeń rozpocznie się w niedzielę o 20:00.