Formuła 1 wraca do Europy. Kultowy tor na start!

Po niezwykle ekscytującym starcie sezonu Formuły 1 cała stawka przeniesie się do Europy, gdzie już w najbliższy weekend zmierzy się z kultowym torem Imola. Przed nami weekend mistrzostw świata z imprezą o jednej z najdłuższych nazw w kalendarzu. Już od piątku zaczniemy Formula 1 Qatar Airways Gran Premio del made in Italy e dell’Emilia-Romagna 2022.

Formuła 1 wraca do Europy. Kultowy tor na start!
Podaj dalej

Czarna historia

Kierowcy po czternastoletnim rozbracie z F1 w 2020 roku powrócili na tor w Imoli. Nie mieli jednak zbyt wielu okazji, by przypomnieć sobie układ włoskiego toru, ponieważ zastosowano wówczas sprinterski harmonogram weekendu jedynie z jednym treningiem. W 2021 roku powrócił klasyczny format weekendu, ale w poprzednim sezonie ponownie zdecydowano się na sprint. Tegoroczna impreza będzie zbudowana jedna na klasycznym harmonogramie.

Budowę toru rozpoczęto w 1950 roku, gdy położono kamień węgielny. Pierwszy raz okazję do testów na Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari kierowcy mieli w 1952 roku. Już rok później zorganizowano pierwszy wyścig. Formuła 1 zadebiutowała w Imoli w 1980 roku. W GP Włoch najlepszy był Nelson Piquet w Brabhamie. Rok później rozpoczęła się 25-letnia historia GP San Marino.

Sukces z GP Włoch powtórzył Piquet, który został pierwszym triumfatorem GP San Marino. W Imoli w przeszłości wygrywali także m.in. Michael Schumacher Alain Prost i Ayrton Senna, który w 1994 roku zginął na włoskim obiekcie.

Zakręt Tamburello w przeszłości uznawany był za niezwykle niebezpieczny. W 1980 roku zdecydowano się na przebudowę toru i dodanie szykany, by ograniczyć prędkości zawodników. Szybki łuk nadal pozostał jednak wyboisty. Co więcej bardzo blisko znajdowała się betonowa bariera, która oddzielała tor od rzeki Santerno.

W 1987 roku w tym miejscu bardzo groźny wypadek po uszkodzeniu opony miał Nelson Piquet. Dwa lata później Ferrari rozbił Gerhard Berger. Auto zapaliło się, ale dzięki szybkiej pomocy służb zdołał opuścić auto. Dopiero śmierć Ayrtona Senny dała włodarzom F1 i toru do myślenia, co do przyszłości zdradliwego zakrętu.

Lewis Hamilton Mercedes GP Emilia Romagna F1 2022 Formula 1

Co nas czeka w weekend?

Obiekt ponownie przebudowano i nowa konfiguracja była używana w latach 1995-2006. Obecny układ pochodzi z 2008 roku. Kierowcy walczą na pętli mierzącej 4,909 km. Do pokonania jest dziewiętnaście zakrętów. Zaplanowano jedną strefę DRS na prostej start-meta.

Pierwsza europejska runda odbędzie się według klasycznego harmonogramu rywalizacji. Na piątek zaplanowano dwa godzinne treningi. Pierwszy rozpocznie się o 13:30, a drugi o 17:00. Sobota to ostatnia godzina przygotowań oraz kwalifikacje. Start pierwszej sesji zaplanowano na 12:30, a drugiej na 16:00. Wyścig na dystansie 63 okrążeń rozpocznie się w niedzielę o 15:00.

Przeczytaj również