Elektryki oficjalnie w rajdach! Stworzono dla nich kategorię!

Elektryki oficjalnie w rajdach! Stworzono dla nich kategorię!

Elektryki oficjalnie w rajdach! Stworzono dla nich kategorię!

Podaj dalej

Elektryki na drogach nadal budzą skrajne emocje, ale cały motoryzacyjny świat dąży do elektromobilności. Nie inaczej jest z rajdami samochodowymi. Po naciskach głównie ze strony Opla i Renault, FIA dodała do drabinki rozwoju kierowców kategorię przeznaczoną dla aut elektrycznych.

Elektryki na oesy

Piramida FIA, która do tej pory liczyła pięć szczebli prowadzących od podstawowych aut na szczyt mistrzostw świata zyskała kolejny poziom. FIA w najbliższych dniach zatwierdzi przepisy techniczne i homologacyjne dla rajdowych aut elektrycznych opartych na samochodach drogowych. Nowa kategoria zostanie nazwana Rally5e i zostanie podzielona na dwie klasy w zależności od tego, czy moc akumulatora będzie przekraczać 60 kWh.

Oprócz Opla, który produkuje już rajdową Corsę-e i Renault, również M-Sport jest zainteresowany nową kategorią. Maciej Woda, który odpowiada za polski oddział firmy, przyznał w zeszłym roku, że widzi w przyszłości miejsce dla w pełni elektrycznych pojazdów klasy Rally5.

Czytaj też: Verstappen dokonał niemożliwego. Wyprzedził 42 rywali w godzinę!

Elektryczne rajdówki jak na razie regularnie rywalizują w mistrzostwach Niemiec. W 2021 roku wystartował puchar elektrycznej Corsy-e Rally. Pierwszy sezon liczył siedem rund, a elektryczne pojazdy pojawił się również na Rajdzie Barum w Czechach. Najlepszy okazał się Laurent Pellier z Francji. W tym roku zawodnicy mają za sobą trzy rundy: dwie w Niemczech i jedną w Holandii. Liderem przed francuskim finałem jest Max Reiter.

Zmiany w innych klasach

W związku ze spotkaniem Rady Światowej Sportów Motorowych podjęto również decyzje dotyczące innych klasy. W najważniejszej Rally1 zezwolono na otwieranie tylnych okien oraz wywietrzników dachowych w celu poprawy wentylacji. Zgodę na to musi jednak wyrazić także komisja homologacyjna. Decyzja jest pokłosiem uwag zawodników i zespołów, którzy przez dodanie elektrycznego napędu zmagają się z wysokimi temperaturami wewnątrz pojazdów.

Postanowiono również wydłużyć czas pracy przy samochodach, które nie dotrą do mety danego etapu, a planowany jest ich powrót na odcinki w ramach restartu.

Dodatkowo w trosce o środowisko i oszczędności zdecydowano, że książki drogowe mają być dostępne w formie cyfrowej. Do tej pory przed rajdem były drukowane i wysyłane zawodnikom pocztą.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News