Dokąd zmierza WRC? Czy to koniec rajdów jakie znamy?

WRC po wejściu w hybrydową erę nie przyciągnęło zbyt wielu producentów i nadal w stawce oglądamy trzy różne egzemplarze samochodów Rally1. Czy jest szansa na zmiany? A może to koniec mistrzostw świata? FIA próbuje zachęcić nowych producentów do dołączenia do stawki.

Ott Tanak / Ford Puma Rally 1 / WRC / M-Sport / Rajd Sardynii 2023
Podaj dalej

WRC w 2025 przejdzie zmianę

FIA po spotkaniu w Estonii przyznała, że jest bliska sformalizowania przepisów technicznych, które będą obowiązywać w 2025 i 2026 roku. W 2027 roku zaplanowano kolejne zmiany. Powszechnie oczekuje się, że nowe przepisy będą jedynie ewolucją obecnych hybryd. Zatwierdzenie regulaminów zależne jest jednak także od zawarcia umowy z dostawcą jednostek hybrydowych. Umowa firmy Compact Dynamics obowiązuje do końca 2024 roku.

W zeszły weekend FIA spotkała się z szefami zespołów w celu omówienia przyszłych przepisów. Andrew Wheatley z FIA przyznał po spotkaniu, że rozmowy były pozytywne: – Zdecydowanie jesteśmy blisko porozumienia. Mieliśmy bardzo dobre spotkanie z zespołami. Wszyscy mniej więcej jesteśmy po tej samej stronie, co jest dobre. Nie możemy niczego ogłosić, ale z pewnością wróciłem z Estonii dużo spokojniejszy.

WRC przejdzie ewolucję

– Mamy trochę pracy do wykonania, ale myślę, że wszyscy zaczynają widzieć wizję przyszłości w bardziej spójny sposób. Konsekwencja jest kluczowa. Ciężko pracujemy, by rok 2027 był kolejną ewolucją Rally1. Mamy umowę z jednym dostawcą, który miał trzyletni kontrakt. Zbliża się jego koniec i chcemy upewnić się, że przedłużenie umowy będzie odpowiadało wszystkim partnerom zaangażowanym w program – dodał.

– Wszyscy zainwestowaliśmy w rozwój technologii hybrydowej. Myślę, że ni chodzi o to, by znaleźć nową wizję, co o upewnienie się, że komercyjna rzeczywistość odpowiada partnerom. Mamy propozycje na stole. Zostały ocenione przez wszystkie strony i jeśli uda się uzgodnić warunki, to zrobimy następny krok. To jeszcze nie koniec, ale mamy teraz jasną propozycję – zakończył.

Samochody klasy Rally1 pojawiły się na odcinkach specjalnych w zeszłym roku. Pierwszym triumfatorem rundy mistrzostw świata w hybrydowej konstrukcji został Sebastien Loeb, który wygrał Rajd Monte Carlo za kierownicą Forda Pumy Rally1.

Przeczytaj również