Dakar 2023 – walka na wydmach
Piątek stał pod znakiem drugiej części walki na Empty Quarter. Największy obszar piaszczystej pustyni na świecie stanowił dla zawodników ogromne wyzwanie. Dodatkowo organizatorzy postanowili połączyć wczorajszą i dzisiejszą rywalizację w etap maratoński, więc konieczne było szczególne dbanie o sprzęt. Odcinek specjalny mierzył 185 kilometrów, a dojazdówka liczyła 191 kilometrów.
Jakub Przygoński w tych warunkach popisał się piątym rezultatem. Do najlepszego zabrakło nieco ponad ośmiu minut. Martin Prokop, który walczy o życiowy wynik był siódmy, blisko dziesięć minut za triumfatorem. Czech wykorzystał problemy najgroźniejszych rywali i zdecydowanie umocnił się na szóstej pozycji w klasyfikacji generalnej. Do podium brakuje mu ponad półtorej godziny, ale nad znajdującym się za nim Brianem Baragwanathem ma blisko 34 minuty zapasu. Do piątego Henka Lategana dzieli go 26 minut i pięć sekund.
Znowu Loeb
Sebastien Loeb za nic nie bierze sobie problemów z początku rajdu i był najszybszy na piątym z rzędu etapie. Za plecami byłego rajdowego mistrza świata znalazł się dziś Mattias Ekstrom, który stracił trzy minuty i 19 sekund. Etapowe podium skompletował Nasser Al-Attiyah. Lider rywalizacji stracił do najlepszego trzy minuty i 31 sekund. Przed piątym Kubą Przygońskim znalazł się jeszcze Guerlain Chicherit.
W klasyfikacji generalnej Nasser Al-Attiyah ma blisko półtorej godziny zapasu nad Sebastienem Loebm, który dziś awansował na drugie miejsce. Na najniższy stopień wirtualnego podium spadł debiutujący w rajdzie Lucas Moraes. Do kierowcy Prodrive’u traci dwie minuty i sekundę. Czwarty Giniel de Villiers jest blisko godzinę za czołową trójką.
Co nas czeka jutro?
Na przedostatni etap rywalizacji organizatorzy zaplanowali odcinek mierzący 154 kilometry i 521 kilometrów dojazdówki. Trasa będzie prowadziła z Sheybah do Al-Hofuf. Będzie to ostatnia próba na terenie Empty Quarter. Organizatorzy zaznaczają, ze kierowcy powalczą na wydmach, gdzie mogą zajść jeszcze zmiany w klasyfikacji generalnej. Krótki odcinek ma ograniczyć ryzyko uszkodzenia pojazdów, ale wytrzymałość zawodników po blisko dwóch tygodniach walki ma być sprawdzona bardzo dokładnie.