Najważniejszy jest pomysł
Oficjalna maskotka jednej z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie powstała już w 1894 roku. Pomysł na stworzenie zrodził się podczas wystawy światowej w Lyonie, gdzie bracia Michelin mieli swoje stanowisko. Edouard i Andre zauważyli tam stos opon, który od razu skojarzył im się z humanoidalną postacią i stwierdzili, że tak musi wyglądać logo ich firmy.
Cztery lata później Andre spotkał francuskiego rysownika: Mariusa Rossilona, który pokazał mu jeden z plakatów odrzuconych przez monachijski browar. Na nim widniała postać trzymająca kufel piwa i cytującą Horacego: Nunc est bibendum. Andre natychmiast zasugerował, by przekształcić plakat i w ten sposób powstał ludzik Michelina, który jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych znaków towarowych na świecie. Postać zbudowana z opon trzyma w ręku kielich pełen niebezpieczeństwa na drodze. Na dole dodano zdanie: Twoje zdrowie. Opona Michelin pije Twoje przeszkody. Puchar wypełniony jest gwoździami i potłuczonym szkłem, co ma sugerować łatwość z jaką ogumienie radzi sobie z zagrożeniami na drodze.
Dlaczego Bibendum?
Nazwa Bibendum pochodzi od łacińskiej sentencji Nunc est bibendum, która znalazła się w Odach Horacego, a dokładniej w pierwszym wersie XXXVII ody. Zdanie tłumaczone na „Pora pić” interpretowane jest jako czas na uczczenie wielkiego, niespodziewanego sukcesu lub radosną nowinę. Czy bracia Michelin spodziewali się, że ich firma osiągnie taki rozmiar? Można pomyśleć, że tak skoro zdecydowali się na użycie takiego hasła.
Na początku swojego istnienia Bibendum był przedstawiany jako pan przemysłu, mistrz wszystkiego, co badał oraz patriotyczny przedstawiciel francuskiej kultury. W latach 20. Bibendum wzywał, by francuskie fabryki zaczęły pracować w amerykańskim stylu. Jednak by zachować ducha patriotyzmu wykorzystywane miały być „lepsze” komponenty niż za oceanem. Gdy samochody stały się czymś dostępnym dla klasy średniej pojawił się również znany do dziś przewodnik Michelina.
KIEROWCO! SPÓŹNIŁEŚ SIĘ Z WYMIANĄ OPON? SPRAWDŹ NAJLEPSZE OFERTY!
Firma używała plakatu przez 15 lat dodając na stół najnowsze produkty. Nie jest jasne, kiedy nazwa Bibendum stała się oficjalnym imieniem postaci. W 1908 roku Michelin zlecił napisanie kolumny prasowej o nazwie Bibendum. Jednak w 1922 roku firma zleciła zorganizowanie w USA konkursu na imię dla ludzika Michelina.
Bibendum przeszedł transformację
Co ciekawe, gdy w 1912 roku na rynku pojawiły się czarne opony, w których używano węgla jako środka konserwującego i wzmacniającego, również Bibendum zmienił „kolor skóry”. Marka jednak nie korzystała zbyt długo z tej wersji i wróciła do białych barw. Powszechnie się uważa, że chodziło o niepokoje na tle rasowym. Wówczas tłumaczono to jednak problemami z drukiem i estetyką.
Na przestrzeni lat maskotka zmieniała również swoje kształty. Bibendum O’Galopa oparty był na oponach rowerowych, nosił okulary, palił cygaro i był otyły. W latach 80. był już pokazywany w biegu, a w 1998 roku, w setną rocznicę oficjalnych narodzin, ludzik został odchudzony. W tej formie pozostał do dziś. Wyszczuplone logo miało symbolizować niższy profil oraz ogólnie mniejsze opony. Ludzik Michelina otrzymał również szczeniaka, który pojawiał się w amerykańskich reklamach.