Zatrzymanie samochodu w nieodpowiednim miejscu może oznaczać wysoki mandat. Nawet w sytuacji, kiedy teoretycznie nic złego się nie dzieje. Stoisz w korku i co chwilę podjeżdżasz do przodu o kilka, czy kilkanaście metrów. Każdy z was zna tę sytuację, prawda? Ale co się stanie w momencie, w którym zatrzymasz swój pojazd w nieodpowiednim miejscu? Co, kiedy nagle twoje położenie będzie utrudniało innym poruszanie się. Czy to skręcanie innemu kierowcy, czy też przejście przez jezdnię pieszemu?
Art. 25. ust. 4. ustawy Prawo o ruchu drogowym mówi, że kierowca ma zakaz wjeżdżania na skrzyżowanie, „jeżeli na skrzyżowaniu lub za nim nie ma miejsca do kontynuowania jazdy”. Wydaje ci się, że miejsce będzie, ale cały korek nagle staje – wszyscy zatrzymują się w miejscu… a ty zostajesz na środku skrzyżowania. I w tym momencie pojawia się poważny problem, bo możesz zablokować całe to skrzyżowanie.
https://wrc.net.pl/kw-co-sie-stanie-jesli-nie-ustapisz-pierwszenstwa-autobusowi-mandat-wynosi-nawet-3000-zl-pamietaj-o-tym
Nie piszę tutaj wyłącznie o bardzo dużym skrzyżowaniu gdzieś w środku miasta. To też często się zdarza – ktoś nie patrzy, nie zwraca uwagę na to, jak wygląda sytuacja przed nim. Teoretycznie ma zielone światło i po prostu jedzie. Wjeżdża na skrzyżowania, chociaż nie ma miejsca, aby z niego zjechać, bo dalej wszystko jest zakorkowane. W takiej sytuacji zostajesz na środku skrzyżowania i je blokujesz. Ale piszę tu również o poruszaniu po zwykłej drodze gdzieś np. w małej miejscowości. Nie możesz zablokować skrętu w boczną uliczkę – wtedy też blokujesz ruch. Wjeżdżasz na skrzyżowanie, pomimo faktu, że nie ma na nim, ani za nim, wolnego miejsca.
Sam prosisz się o mandat…
Nieco więcej na ten temat mówi Art. 49 tej samej ustawy. Gdzie jeszcze zabronione jest zatrzymywanie pojazdu? Po prostu nie możesz tam wjechać, jeśli nie ma miejsca, aby bezpiecznie i sprawnie zjechać…
– na przejeździe kolejowym, na przejeździe tramwajowym, na skrzyżowaniu oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu lub skrzyżowania;
– na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla rowerów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem; na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu zakaz ten obowiązuje także za tym przejściem lub przejazdem;
– w tunelu, na moście lub na wiadukcie;
– na jezdni wzdłuż linii ciągłej oraz w pobliżu jej punktów krańcowych, jeżeli zmusiłoby to innych kierujących pojazdami wielośladowymi do najeżdżania na tę linię;
https://wrc.net.pl/kw-widzisz-pojazd-uprzywilejowany-i-nie-wiesz-jak-sie-zachowac-mozesz-dostac-mandat-nawet-2500-zl
– na jezdni obok linii przerywanej wyznaczającej krawędź jezdni oraz na jezdni i na poboczu obok linii ciągłej wyznaczającej krawędź jezdni;
– w odległości mniejszej niż 10 m od przedniej strony znaku lub sygnału drogowego, jeżeli zostałyby one zasłonięte przez pojazd;
– na jezdni przy jej lewej krawędzi, z wyjątkiem zatrzymania lub postoju pojazdu na obszarze zabudowanym na drodze jednokierunkowej lub na jezdni dwukierunkowej o małym ruchu;
– na pasie między jezdniami;
– w odległości mniejszej niż 15 m od słupka lub tablicy oznaczającej przystanek, a na przystanku z zatoką – na całej jej długości;
– w odległości mniejszej niż 15 m od punktów krańcowych wysepki, jeżeli jezdnia z prawej jej strony ma tylko jeden pas ruchu;
– na drodze dla pieszych i rowerów, drodze dla rowerów, pasie ruchu dla rowerów oraz w śluzie dla rowerów, z wyjątkiem roweru.
https://wrc.net.pl/kw-wiekszosc-osob-nie-zna-tych-regul-mandat-tylko-na-ciebie-czeka-lepiej-wczesniej-zareagowac
Źródło: Ustawa prawo o ruchu drogowym / lexlege.pl