Targa Florio – najstarsza impreza motorsportowa świata
Targa Florio jest prawdopodobnie najstarszą imprezą motorsportową świata, która wciąż jest rozgrywana. W przeszłości był to wyścig długodystansowy rozgrywany w górach Sycylii. Po raz pierwszy zorganizowany został 6 maja 1906 roku, a stał za nim entuzjasta motoryzacji i producent wina, Vincenzo Florio. Trasa prowadziła wokół Sycylii w otwartym ruchu drogowym. Jedno okrążenie „toru” liczyło prawie 149 kilometrów. Łącznie zawodnicy mieli do pokonania 3 takie okrążenia wokół Sycylii. Wygrał Włoch Alessandro Cagno, któremu pokonanie trasy zajęło ponad 9 i pół godziny.
Mówimy tutaj prawdopodobnie o najstarszym wydarzeniu motorsportowym, które wciąż jest rozgrywane. Wyścig 24 godziny Le Mans po raz pierwszy odbył się w 1923 roku. W kontekście Le Mans bardzo często wspomina się Grand Prix Francji, które zostało rozegrane w tym mieście po raz pierwszy w 1906 roku. Natomiast… i tak było to później, niż Targa Florio, bo w czerwcu. No i jednak nie był to wyścig Le Mans, który znamy dzisiaj. W 1911 roku odbyła się pierwsza edycja Rajdu Monte Carlo. Jeszcze wcześniej rozegrano po raz pierwszy Isle of Man TT – w 1907 roku. To jednak wciąż później, niż pierwsza Targa Florio.
Zmiana charakterystyki
Podsumowując – Targa Florio jest prawdopodobnie najstarszym wydarzeniem motorsportowym rozgrywanym do dzisiaj. Wyścig długodystansowy rozgrywano od 1906 do 1977 roku z przerwami na I oraz II Wojnę Światową. Targa Florio była wówczas jednym z najważniejszych wyścigów na globie. Na liście zwycięzców znajdziemy m.in. absolutną legendę wyścigów, czyli Stirlinga Mossa. Oczywiście charakterystyka imprezy sprawiała, że była ona niezwykle niebezpieczna. Zarówno dla kibiców, jak i samych zawodników. Wyścig na drogach w otwartym ruchu, przy zawrotnych prędkościach… to musiało mieć swoje konsekwencje. Sam Helmut Marko – który zresztą w Targa Florio 1972 radził sobie znakomicie – stwierdził, że jest to kompletne szaleństwo.
Targa Florio w 1978 roku z wyścigu stała się rajdem. Chodziło tutaj właśnie przede wszystkim o względy bezpieczeństwa. W takim też wydaniu rozgrywa się ją do dzisiaj. Po tych samych drogach w górach Sycylii, ale oczywiście na zamkniętych odcinkach specjalnych. Absolutnym rekordzistą pod względem liczby zwycięstw jest Paolo Andreucci. Jak więc sami widzicie, mówimy o imprezie wręcz legendarnej. Jedynej w swoim rodzaju. Imprezie, która w tym roku odbędzie się po raz 108.
Powiew historii
W tym roku na zawodników czeka 9 odcinków specjalnych o długości nieco ponad 103 kilometrów. Bazą rajdu jest miejscowość Termini Imerese na północy Sycylii, w regionie Palermo. W kalendarzu mistrzostw Włoch znajduje się 7 rajdów. Tylko 3 z nich mają współczynnik 1.5 i są to Rajd Rzymu, Rajd Sanremo… oraz właśnie Targa Florio. To są trzy najważniejsze rajdy w sezonie. Listę zgłoszeń otwierają liderzy mistrzostw Włoch, czyli Giandomenico Basso i Lorenzo Granai.
Oczywiście na liście mamy największe gwiazdy włoskich rajdów. Oprócz Basso są tam m.in. Simone Campedelli, Andrea Crugnola, czy Paolo Andreucci. Łącznie w imprezie zaprezentuje się 26 samochodów kategorii Rally2. Oprócz imprezy zaliczanej do mistrzostw Włoch na trasach pojawią się też zawodnicy rajdu historycznego. Podsumowując, to będzie wyjątkowy weekend na Sycylii. Weekend, w którym zapach wspaniałej historii będzie się unosił nad całą wyspą.
Zdjęcie wyróżniające: Massimo Bettiol | Giandomenico Basso Facebook