Paliwo na polskich stacjach kosztuje aktualnie średnio między 7,80 a 8 zł za litr. Tankowanie fizycznie i psychicznie boli. Kiedy możemy, wybieramy jazdę na rowerze, albo hulajnodze. Kiedy już musimy skorzystać z samochodu, robimy wszystko, aby jak najbardziej ograniczyć spalanie. Nikt nie chce teraz zbyt często korzystać ze stacji. Czy aby na pewno robicie to dobrze?
Klimatyzacja działa na spalanie paliwa – to fakt. Przede wszystkim, trzeba z niej umiejętnie korzystać. To znaczy – jeśli wchodzimy do nagrzanego samochodu, to nie włączamy klimatyzacji na maksa i nie staramy się tak wychłodzić samochodu. Weźcie pod uwagę, że nagrzane auto potrafi mieć wewnątrz temperaturę nawet 70 stopni Celsjusza.
https://wrc.net.pl/kw-pilne-znamy-nowe-aktualne-ceny-paliw-w-polsce-benzyna-mocno-potaniala-a-diesel-sprawdz
Pierwszym krokiem będzie otwarcie okien i przejechanie w taki sposób kilku kilometrów. Nadal będziecie odczuwali, że jest gorąco, ale to nieco mylne wrażenie. Po kilku kilometrach temperatura w środku samochodu zrówna się z temperaturą otoczenia. Czyli nie będzie to już 70, czy 60 stopni… a ledwie 25, w porywach do 30.
Duża część kierowców tak robiła. Szuka ich policja – grozi im do 10 lat pozbawienia wolności
Jak zrobić to dobrze?
Wtedy możemy zamknąć okna i włączyć klimatyzację. Oszczędniejszą opcją jest automatyczna klimatyzacja, ustawiona na ok. 21 stopni – tak jest najbardziej optymalnie i zarazem zdrowo dla kierowcy. W trybie automatycznym – według „Interii” – spalanie wzrośnie o około 0,2 – 0,3 l na 100 km. Inaczej jest w trybie ręcznym – kiedy ustawiamy jedną temperaturę – np. 16 stopni – i klimatyzacja cały czas ma tak samo chłodzić.
Kup teraz – opony w mega promocji!
Przy ręcznym trybie pracy klimatyzacji różnica w spalaniu może wynieść od 0,5 do nawet 1 litra paliwa na 100 kilometrów – podaje „Interia”. Czy to dużo? To zależy, jak na to spojrzeć. Jeśli normalnie twój samochód pali 6 l / 100km, to teraz będzie palił 7 l. Tłumaczenie jest proste i oczywiste – przy aktualnych cenach korzystanie z klimatyzacji w trybie ręcznym będzie cię kosztowało dodatkowe 5-8 zł na 100 kilometrów jazdy. W trybie automatycznym koszt użytkowania zmniejszy się do ok. 2-3 zł na 100 kilometrów. Tak czy inaczej – to chyba niewiele, prawda?