Citroen świetnie wpisuje się w trendy
Oczywiście Citroen robi tak samo. Nawet C3, kojarzony przez nas przede wszystkim jako mały, miejski hatchback, jest już w gruncie rzeczy crossoverem. Jednak rynek się zmienia. Dziś popularnością cieszą się SUV-y i crossovery, natomiast wcześniej motoryzacja wyglądała zupełnie inaczej. Był czas, w którym ludzie bardzo chętnie kupowali minivany, bo widzieli w takich autach doskonałe auta rodzinne. Dokładnie taki był ich zamysł. Citroen wszedł w ten segment z modelem Evasion. Był całkiem udany, ze świetnymi silnikami, produkowano go w latach 1994-2002 we francuskim Hordain.

W 2002 roku na rynku pojawił się bezpośredni następca modelu Evasion, czyli doskonale wszystkim znane C8. Na przestrzeni lat wyprodukowano ponad 150 tysięcy sztuk tego modelu. Był to nowoczesny minivan, który oferował mnóstwo interesujących elementów wyposażenia. Była tuta m.in. lodówka, wszelakie schowki i pełna elektryka – foteli, szyb, lusterek a nawet bocznych drzwi przesuwnych. W przypadku rodzinnego minivana niezwykle istotne jest przecież bezpieczeństwo i tutaj też wszystko było na miejscu. C8 uzyskało 5 na 5 gwiazdek w teście Euro NCAP.
Co mówią o nim ludzie?
Na portalu „Autocentrum” średnia ocena C8 wynosi dziś 4,2 na 5. Największą zaletą jest tutaj spora przestrzeń. Z drugiej strony mówi się, że ma problemy z awaryjnością. Jak spore są to problemy? To zależy od egzemplarza i od stopnia zadbania. Są tacy, którzy twierdzą, że po prostu trzeba się do tego przyzwyczaić i od czasu do czasu coś naprawić. Jednocześnie ci sami kierowcy są w stanie to zaakceptować biorąc pod uwagę zalety Citroena. Na pewno jest to kwestia dyskusyjna i może nawet nieco kontrowersyjna. Ludzie zwracają uwagę na te awarie, więc coś na pewno jest na rzeczy.

Jeśli chodzi o silniki, to benzynowe rozwijają moc od 138 do 208 koni mechanicznych. W przypadku diesli jest to moc od 109 do 173 koni. Citroen C8 nie był być może wzorem jeśli chodzi o oszczędności, natomiast jest to raczej oczywiste. Wszak mamy do czynienia z dużym samochodem. Zaletą bez wątpienia jest tutaj cena. Mówimy o samochodzie, który można dziś kupić w zakresie cenowym 5-10 tysięcy złotych. Nawet jeśli to nie ma być pierwszy samochód, nawet jeśli nie będzie służył jako samochód rodzinny. To przecież po usunięciu siedzeń mamy tutaj potężną przestrzeń ładunkową, co oznacza, że z C8 możemy równie dobrze zrobić auto użytkowe. W takiej cenie… to może być znakomita opcja.
Zdjęcia: Nicolas Zwickel / Citroen / Stellantis