Samochód, który jest tańszą alternatywą dla popularnych marek
Wśród jego bezpośredniej konkurencji wymienia się m.in. Nissana Navarę, Toyotę Hilux, czy Forda Rangera. Wszystkie wymienione konstrukcje to globalnie niezwykle uznane marki. Cieszące się ogromnym zaufaniem i od lat przyciągające kolejnych klientów. Czy Tata Xenon jest w stanie w jakimkolwiek stopniu im dorównać? Już na samym wstępnie wspomniałem, że to tańsza alternatywa dla bardziej renomowanych marek. Czy w tym przypadku tańsze oznacza lepsze… albo chociaż podobne? Przekonajmy się…

Tata Xenon pojawiła się w Polsce tak naprawdę w 2008 roku. Mowa zatem już o drugiej generacji pick-upa indyjskiej marki Tata, która była produkowana od 2007 roku. Jest to samochód duży i pojemny, a jego historia sięga 1988 roku. Wówczas projekt zadebiutował – pod inną nazwą, natomiast ta potrafiła różnić się z zależności od rynku, a sam Telcoline zamienił się płynnie w model Xenon. Co o nim wiemy i czy można porównać go do liderów rynku?
Może to jednak dobra opcja?
Na portalu „Autocentrum” Tata Xenon ma… nienajlepsze oceny – nawet w okolicach 3,4 na 5, co jest jednak dosyć słabym wynikiem. Wśród zalet wymienia się m.in. stosunek ceny do jakości i niskie koszty utrzymania. Gdzie zatem leży problem? Wśród wad często wymienia się chociażby ergonomię, wyciszenie, czy układ jezdny. Czyli coś, co podczas wykorzystywania auta w terenie (przecież to pick-up) nie ma większego znaczenia. Użytkownicy podkreślają jednak, że samochód ma problem z awaryjnością i częstymi wizytami w serwisie. To z całą pewnością problematyczne zagadnienie. Kłopot w tym, że opinie wielu użytkowników kompletnie się od siebie różnią. To może wskazywać nam, że wszystko zależy od konkretnego egzemplarza i od tego, w jaki sposób jest użytkowany.

Jak wypada porównanie z bezpośrednią konkurencją – z o wiele bardziej znanymi rywalami? Pod względem pojemności silniki są podobne, natomiast w przypadku Xenona najmocniejszy wariant ma 140 koni – w przypadku pozostałych zbliża się do 200 koni. Są to natomiast silniki bardzo proste i łatwe w obsłudze. Napęd z reduktorem – tutaj Tata nie odstaje. Jeśli chodzi o ładowność, Xenon nie ustępuje rywalom, chociaż ma mniejsze możliwości holowania. Natomiast dalej rozpoczynają się problemy – związane chociażby z niezawodnością, wyposażeniem, czy dostępnością części i siecią serwisów.
Może jednak?
Tata Xenon ma jedną, podstawową zaletę – coś, co wyróżnia ją na tle konkurencji – i jest to oczywiście cena. Najtańsze dostępne dziś egzemplarze używane – nie tylko w Polsce – to okolice 18-20 tysięcy złotych. Mowa tutaj np. o roczniku 2009/2010. Bardziej renomowani rywale z podobnych roczników to jednak często koszt przekraczający 30, nawet 40 tysięcy złotych. Różnica zatem jest widoczna.
Zdjęcie główne: Corvettec6r – Own work, CC0, Wikimedia Commons