Peugeot wiedział co robi…
Zakłady Peugeot w Sochaux zostały założone w 1810 roku. Historia francuskiego producenta jest wspaniała i niezwykle bogata. Od rowerów w 1886 roku, przez pojazd z silnikiem parowym w 1889, motocykl w 1903 i ciężarówkę w 1912… Peugeot rozwijał się na przestrzeni lat i zyskiwał uznanie nie tylko we Francji, ale w całej Europie. Marka należąca aktualnie do koncernu Stellantis od początku rozumiała fakt, że najlepszą reklamą samochodów jest motorsport. Dzięki temu powstało mnóstwo ikonicznych aut, które rządziły na torach wyścigowych i odcinkach specjalnych całego świata… A następnie rządziły w rankingach sprzedaży, bo każdy chciał mieć namiastkę takiego auta w garażu.
W 1991 roku Peugeot rozpoczął produkcję modelu 106. Mowa tu o małym, miejskim samochodzie, który jednak szybko zyskał uznanie. To była alternatywa dla większego Peugeota 205. W pewnym sensie można powiedzieć, że była to namiastka małego, usportowionego hatchbacka. Samochód cechował się oryginalną i nowoczesną jak na tamte czasy stylistyką, zapewniał komfort jazdy i oferował zadowalające osiągi. A wkrótce doszedł do tego jeszcze aspekt marketingowy. Związany oczywiście z wykorzystaniem auta w motorsporcie.
106 pojawiło się na odcinkach specjalnych… i się zaczęło
Wspomniałem już o tym, że dla Peugeota od początku oczywistym było, że swoje samochody należy promować poprzez sport. 106 nie było tu wyjątkiem. Auto było małe, kompaktowe i idealnie nadawało się do rajdów samochodowych. Zresztą 106 niemal od samego początku była oferowana z usportowionymi silnikami XSi, a później S16, czy GTI. Były też dedykowane modele Rallye, czy 16v. Nie każdy o tym wie, ale przecież pierwszym samochodem rajdowym Sebastiena Loeba – późniejszego dziewięciokrotnego rajdowego mistrza świata – był właśnie Peugeot 106 Rallye. Było to jeszcze przed jego startami w Pucharze Citroena, które często przyjmuje się jako początek poważnej kariery Alzatczyka.
106 pojawiało się na odcinkach specjalnych i zostało na nich do dzisiaj. Przykład? Rajdowy Puchar Francji liczy ponad 200 rund w sezonie. Wybrałem przypadkową, kompletnie na chybił trafił. 42. Rallye Regional Velay Auvergne z 31 sierpnia ubiegłego roku. Na liście zgłoszeń znalazły się aż 22 sto szóstki w różnych wersjach. W Polsce jest podobnie. Niemal we wszystkich niższych rajdowych ligach 106 jest absolutnie normalnym obrazkiem. Nawet pomimo faktu, że jego produkcja zakończyła się w 2003 roku. 22 lata temu. 106 przetrwało swoją erę i do dzisiaj cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Do dzisiaj jest ikoną. I jest pożądane nie tylko przez rajdowych amatorów, ale przez zwykłych kierowców także. Chociażby jako tani samochód do pracy.
Ile kosztuje Peugeot 106?
To auto ma wiele zalet. W wielu rankingach wymieniane jest w gronie benzyniaków z najniższym spalaniem. Oczywiście to zależy od wersji silnikowej, natomiast jeśli nie jest to usportowione Rallye, czy coś podobnego, możemy liczyć na spalanie na poziomie 5,5-6 litrów na 100 kilometrów. Jak na silnik benzynowy jest to świetny wynik. No i cena. Peugeot 106 kosztuje dziś… mało. W zależności od kilku czynników – są to samochody do kupienia w zakresie cenowym 2-5 tysięcy złotych. W dzisiejszych czasach to tyle, co nic.
Zdjęcia: Stellantis / Peugeot