Dacia to dziś bardzo rozsądny wybór
Dacia to w pewnym sensie unikat na rynku motoryzacyjnym. Rumuński producent w zdumiewający sposób potrafił przedefiniować spojrzenie na świat samochodów. Nagle okazało się, że można kupić nowoczesny, ładny, stylowy pojazd, ale jednocześnie nie zapłacić za niego fortuny. Design to aktualnie coś, co mocno zachęca do zapoznania się z ofertą Dacii. Stosunek ceny do jakości jest na tyle korzystny, że trudno nie rozważyć kolejnych modeli jako potencjalnej opcji. Zresztą – sama cena to coś, co w tym przypadku zawsze przyciągało.

Wystarczy przypomnieć sobie historię modelu Logan. Założenie Renault – właściciela Dacii – było takie, aby stworzyć samochód kosztujący maksymalnie 5 tysięcy euro. Misję powierzono właśnie marce Dacia. Cena nie była w tym przypadku jedynym wyznacznikiem. To miał być samochód dla mas – tani, ale jednocześnie trwały, łatwy w budowie i co za tym idzie w ewentualnych naprawach. Logan korzystał z wielu rozwiązań obecnych w innych modelach – chociażby Modus, Clio, Thalia, czy Megane. Co za tym idzie – nie było też problemu z częściami i ich ceną. Na rynek miało trafić auto proste, tanie i niezawodne. Czy to się udało? Niech za odpowiedź posłuży fakt, że Logan na masową skalę był wykorzystywany m.in. przez taksówkarzy. Tu trwałość i koszty eksploatacji odgrywają przecież pierwszoplanowe role.
Opcja na dziś?
Pierwsza generacja modelu Logan była produkowana w latach 2004-2012. Jednostki benzynowe miały pojemność od 1,2 do 1,6 litra i moc od 75 do 105 koni mechanicznych. Bariery 100 koni nie przekraczały za to diesle – tu z silnika 1.5 dCi udało się osiągnąć w zależności od wersji 75 lub 85 koni mechanicznych. Była też wersja z fabryczną instalacją LPG – oparta o silnik 1.2 75 KM. To niewiele – owszem. Natomiast niewielkie i niezbyt mocne silniki przekładały się na niskie spalanie – w przypadku diesli sięgające nawet 4 litrów na 100 kilometrów. Logan zbiera przy tym całkiem niezłe oceny i jest doceniany za wszystko to, o czym wspomniałem przed momentem.

Jeśli bazowo Dacia Logan miała być przede wszystkim tania, dziś oczywiście też nie może być zbyt droga. Co to tak właściwie oznacza? Rocznik 2006 jesteśmy w stanie kupić dziś za niecałe 5 tysięcy złotych. 2008-2009 – nawet do 8 tysięcy złotych. Wybór dosyć szeroki – czy to jeśli chodzi o silniki, przebieg, wersję, czy rocznik. Często mowa tu o autach, które nie mają przekroczonych nawet 150 tysięcy kilometrów.
Zdjęcia: Dacia