SUV za 6 tysięcy złotych. Cena zachęca, ale opinie są dwuznaczne. Nie wszystkie z nich mają dziś sens

Segment SUV rozwija się w niesamowitym tempie. Z jednej strony dla producentów to informacja dobra, jednak z drugiej… niekoniecznie. Kolejne marki opierają swoją ofertę właśnie o samochody tego rodzaju. To wydaje się w teorii przepisem na sukces. Natomiast mnogość opcji do wyboru sprawia, że część modeli może przejść bez echa a ich ciągły rozwój w pewnym sensie może stać się całkowicie nieopłacalny.

Land Rover Freelander silnik cena SUV osiągi moc napęd ceny
Podaj dalej

Czy ten SUV rzeczywiście zawiódł?

W latach 1997-2014 Land Rover produkował swój model Freelander.  Był to kompaktowy SUV, który na przestrzeni tego okresu doczekał się dwóch generacji. Samochód brytyjskiego producenta miał spełniać rolę opcji budżetowej – przeznaczonej niemal na każdą kieszeń. Wyglądał jak typowy Land Rover, czyli auto o mocnym terenowym DNA. Zamysł był – wydawało się – całkiem niezły. Natomiast później na rynku segment SUV zaczął rosnąć w tempie, do którego niektórzy nie byli w stanie się dostosować. Czy w tym przypadku też mówimy o takiej sytuacji?

Land Rover Freelander silnik cena SUV osiągi moc napęd ceny
fot. Land Rover Media Centre

Według ekspertów nawet w końcowych fazach produkcji Freelander nieco odstawał od bezpośredniej konkurencji. Chociażby jeśli chodzi o technologię, jakość wykończenia, czy osiągi. To wobec błyskawicznie rosnącego rynku mogło stwarzać problemy. Kłopotem były też zmieniające się przepisy unijne. Próba dostosowania Freelandera do nowych norm mogła wydawać się kompletnie bezcelowa – tym bardziej, że Land Rover chciał wyraźnie ograniczyć produkcję opcji budżetowych na rzecz luksusowych i komfortowych SUV-ów premium. Według ekspertów – biorąc pod uwagę to wszystko i kilka innych czynników, decyzja w pewnym momencie mogła być tylko jedna.

Jak oceniają go ludzie?

Zastępcą Freelandera został model Discovery Sport. Nowa produkcja była już niezwykle atrakcyjna. Została dostosowana pod wymagania rynku i unijne normy. Skupiono się na bezpieczeństwie, wyposażeniu i komforcie, co oczywiście musiało przynieść dobre wyniki. Freelander przestał być produkowany w 2014 roku, a dzisiaj może być wspomnieniem… dawnej motoryzacji. Motoryzacji, którą nie rządziły unijne normy i ograniczenia. W której samochody się od siebie różniły i każdy mógł mieć swój unikatowy charakter.

Land Rover Freelander silnik cena SUV osiągi moc napęd ceny
fot. Land Rover Media Centre

Na portalu „Autocentrum” Land Rover Freelander ma średnią ocenę na poziomie 3,8 na 5. To raczej średni wynik – nawet w kontekście oceny dla całego segmentu, która wynosi 4,4 na 5. Główną zaletą jest tak naprawdę przestrzeń w środku, natomiast wśród wad ludzie wymieniają m.in. częste usterki i wysokie koszty utrzymania. Do tego częstym problemem mogą być osiągi. W pierwszej generacji mieliśmy chociażby dwa benzynowe silniki o mocy 117 i 120 koni mechanicznych. Diesle generowały odpowiednio 98 i 112 koni… W drugiej generacji było z tym o wiele lepiej, ale najwyraźniej to nie wystarczyło.

Cena?

Land Rover Freelander jest dziś dostępny na rynku aut używanych nawet w okolicach 6 tysięcy złotych. Mowa tu o pierwszej generacji i silniku benzynowym o mocy 120 koni. W cenie do 10 tysięcy można wybierać wśród właśnie tych najsłabszych benzyniaków oraz słabych diesli. Czy kupno takiego auta dzisiaj ma sens? Oczywiście jest to pytanie indywidualne do każdego z was.

Przeczytaj również