Czerwone i włoskie… ta Alfa Romeo musi się podobać
Alfa Romeo 156 została zaprezentowana na targach we Frankfurcie w 1997 roku. Produkowano ją aż do 2007 roku. Było to auto powszechnie doceniane, które w 1998 roku wygrało plebiscyt na Samochód Roku. Do wyboru była wersja sedan oraz kombi. Warto w tym momencie podkreślić, że samochód był produkowany w dwóch generacjach. Chociaż generacje to może trochę zbyt dużo powiedziane. Różnie się to określa, natomiast fakty są takie, że w 2003 roku samochód przeszedł facelifting. Oprócz zmian w nadwoziu pojawiły się także różnice w silnikach.

Pierwsza wersja Alfy Romeo 156 była produkowana w latach 1997-2003. Na portalu „Autocentrum” ma ona dosyć średnią ocenę, która wynosi 4,0 na 5. Zaledwie 79% użytkowników zaznaczyło, że kupiłoby ten samochód ponownie. W przypadku drugiej wersji, produkowanej w latach 2003-2007, sporo się zmieniło. Średnia ocena w tym przypadku wzrosła do 4,3. Stosunek użytkowników wyrażających chęć ponownego zakupu też wyraźnie się poprawił – do 91%. Ludzie przestali także narzekać na częste awarie, a samochód zaczął być doceniany za świetny stosunek ceny do jakości. Jeśli zatem dziś szukamy Alfy Romeo 156, powinniśmy zwracać uwagę przede wszystkim na drugą generację… tudzież wersję po faceliftingu.
Gdzie leży różnica?
Jeśli chodzi o silniki benzynowe, to dostępny był tutaj zakres pojemności od 1,6 do 2,5 litra oraz mocy od 120 do 192 koni mechanicznych. Te najmocniejsze warianty to jednostki V6. Wśród diesli wybór był nieco mniejszy. Pojemności od 1,9 do 2,4 litra oraz moc od 115 do 175 koni. Raportowane spalanie dla diesli może sięgać nawet okolic 5 litrów. W przypadku benzyniaków jest naturalnie nieco większe i krąży w okolicach 7 litrów. To pewnego rodzaju kompromis. Dostajemy samochód z w miarę zadowalającymi osiągami oraz z zadowalającym spalaniem. Nic nie jest tutaj przesadzone – ani w jedną, ani w drugą stronę.

Jak to wszystko wpływa na cenę? Można dziś kupić ten samochód w cenie do 10 tysięcy złotych. Oczywiście mowa tutaj o tych słabszych wersjach. Alfa Romeo 156 z silnikiem V6 kosztuje już bowiem zdecydowanie więcej. Natomiast wyłania się z tego wszystkiego bardzo interesujący obraz. Pomimo swojego wieku, ponad 20 lat, te auta wciąż utrzymują całkiem niezłą cenę. Weźmy do porównania chociażby Fiaty z tego okresu. Część z nich da się dziś kupić za 2, czy 3 tysiące złotych. Tutaj pomimo upływu czasu Alfa Romeo wciąż kosztuje 10 tysięcy złotych.
Zdjęcia: Alfa Romeo / Stellantis