Czy Skoda produkuje najlepsze rajdówki na świecie?
Piątą rundą sezonu Rajdowych Mistrzostw Europy (ERC) jest Rajd Rzymu. Dzisiejszego poranka odbył się odcinek testowy oraz kwalifikacyjny. Ten drugi decyduje o kolejności startowej do pierwszego etapu rajdu, więc jest niezwykle istotny. Wyniki kwalifikacji prezentują się… zdumiewająco. W pierwszej dziesiątce znalazło się aż dziewięć załóg w Skodzie Fabii RS Rally2. Jedynym wyjątkiem byli Hayden Paddon i John Kennard w Hyundaiu i20 N Rally2. Nowozelandczycy zajęli 7. miejsce. Absolutna dominacja Skody…
Swego czasu głośno mówiło się o tym, że tę dominację Skody przerwać ma Toyota ze swoim modelem GR Yaris Rally2. Myślę, że na razie nie do końca tak to wygląda. Dotychczas w sezonie ERC w czterech rundach tylko jednokrotnie Yaris ukończył wyżej, niż Fabia. W mistrzostwach świata (WRC 2) mieliśmy do tej pory osiem rund. Yaris wygrał z Fabią trzy pojedynki. Toyota na pewno jest bardzo konkurencyjna. Zresztą tak samo, jak Citroen. Razem ze Skodą są to aktualnie trzy zdecydowanie najlepsze auta w kategorii Rally2. Natomiast mam takie nieodparte wrażenie, że najlepsza w dalszym ciągu jest Skoda ze swoją Fabią RS Rally2. Zresztą starszy model Fabia Rally2 evo też radzi sobie nadal świetnie.
Skąd ten fenomen?
Fabia od wielu lat jest też zresztą zdecydowanie najchętniej wybieraną konstrukcją. W Rajdzie Rzymu spośród 41 zgłoszonych aut, 27 to te czeskiego producenta. W każdej rundzie ERC oraz WRC w tym sezonie wśród aut Rally2 zdecydowanie najliczniejsze przedstawicielstwo miała Skoda. Sytuacja wygląda tak nie tylko w cyklach międzynarodowych, ale również w cyklach krajowych. W mistrzostwach Polski większość klasy 2 to właśnie Skoda. Jakby tego było mało, w czterech dotychczasowych rundach RSMP w sezonie 2024 na podium stali wyłącznie zawodnicy ścigający się Fabiami.
Czeski producent wszedł na absolutne wyżyny. Ich samochód jest wytrzymały, względnie bezawaryjny, łatwy w obsłudze, komfortowy w prowadzeniu. Jest przede wszystkim bardzo szybki i przez lata wygrywa tytuły na każdej możliwej arenie. Czy zatem powinniśmy się dziwić temu, że to najchętniej wybierana rajdówka z klasy Rally2? Wychodzi na to, że nie. Można sobie przytoczyć tutaj różnego rodzaju statystyki i prawdopodobnie z każdej wyjdzie nam, że to najskuteczniejsza rajdowa broń w tej kategorii. Takie są fakty. Aż nasuwa się pytanie, do czego zdolna byłaby Skoda, gdyby zbudowała swój samochód Rally1?
Zdjęcie wyróżniające: Miroslav Porochnavy z Pixabay