Seb Ogier na prowadzeniu w Rajdzie Sardynii. O kolejne zwycięstwo w WRC walczy z nim Ott Tanak

Za nami pierwszy dzień Rajdu Sardynii – 6. rundy sezonu WRC. Na prowadzeniu piątek kończą Sebastien Ogier i Vincent Landais, chociaż walka o zwycięstwo zapowiada się niezwykle pasjonująco. Tym bardziej, że jutro mamy aż 149 kilometrów rywalizacji i żadnego serwisu w środku dnia. Swoje problemy na trasie mili dzisiaj Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak. Co działo się na Sardynii?

Kajetan Kajetanowicz Maciej Szczepaniak ORLEN Rally Team Rajd Sardynii WRC
Podaj dalej

Ten artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z ORLEN.

Stawka WRC rozpoczęła 6. rundę mistrzostw świata

Rajd Sardynii jest w tym roku 6. rundą sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata. Stawka WRC rozpoczęła ściganie na włoskiej wyspie wyjątkowo nie w czwartek, a dopiero w piątek, co wynika ze skróconego formatu imprezy. Dzisiejszego poranka zawodnicy pojawili się na odcinku testowym. Kierowcy narzekali na to, że shakedown w takiej odsłonie jest zupełnie bez sensu. Była to próba, która kompletnie nie odpowiada charakterystyce rajdu. Można stwierdzić, że był to po prostu „mickey mouse” dla kibiców – nic poza tym.

Kajetan Kajetanowicz Maciej Szczepaniak ORLEN Rally Team Rajd Sardynii WRC
fot. Kajto.pl

Dlatego też zdecydowana większość zawodników przejechała trasę odcinka testowego tylko jeden raz. Ostatecznie najlepszym czasem popisali się Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe przed Sebastienem Ogierem i Vincentem Landais oraz Danim Sordo i Candido Carrerą. I o ile zawsze staramy się nie przykładać większej wagi do wyników odcinka testowego… tak tym razem było to już absolutnie pozbawione sensu. O całej komiczności shakedownu niech świadczy fakt, że jadący Fabią RS Rally2 Pierre Louis-Loubet przy jednym przejeździe pokonał Adriena Fourmaux i Elfyna Evansach w autach Rally1, który trasę przejechali dwukrotnie. Chociaż… późniejsza rywalizacja pokazała, że nie było to wcale tak abstrakcyjne, jak mogłoby się wydawać…

Przewaga Ogier

Prawdziwa rywalizacja rozpoczęła się o godzinie 14:33 od pierwszego przejazdu Osilo – Tergu. Ponad 25-kilometrowy gigant mógł sporo namieszać, bo przecież zawodnicy nie znali swojego prawdziwego tempa, a próba była bardzo długa. Jeśli ktoś błędnie ocenił swoje tempo, automatycznie mógł stracić mnóstwo czasu. Próbę wygrał pan profesor Sebastien Ogier pilotowany przez Vincenta Landais. Pokonał o 7,7 s drugich Otta Tanaka i Martina Jarveoję oraz o 14,5 s ex-aequo trzecich Daniego Sordo z Candido Carrerą i Adriena Fourmaux z Alexandre Corią.

Kajetan Kajetanowicz Maciej Szczepaniak ORLEN Rally Team Rajd Sardynii WRC
fot. Kajto.pl

O tym, jak bardzo poprawiała się przyczepność na trasie i jak bardzo pierwsze załogi musiały ją przecierać niech świadczy fakt, że szósty był Sami Pajari w aucie Rally2. Oznacza to, że Fin pokonał przy okazji trzy załogi w autach Rally1. Strata Thierry’ego Neuville’a była oczywiście bardzo duża. Belg jest liderem WRC, więc otwiera drogę i ma najwięcej czyszczenia. Prawie tyle samo stracił Elfyn Evans, który kończył próbę na kapciu. Rajd Sardynii rozpoczął się nam więc od dosyć mocnego uderzenia i sporych przetasowań w stawce.

To dopiero początek…

Drugą próbę dnia stanowił oes Sedini – Castelsardo. Tutaj znów mieliśmy dosyć niespodziewany obrót sytuacji. Wygrał Ott Tanak, ale drugi z minimalną stratą był otwierający trasę Thierry Neuville. Zdecydowanie więcej stracili m.in. Sebastien Ogier, Dani Sordo i Elfyn Evans, których pokonał… jadący sobie spokojnie swoim tempem Adrien Fourmaux. Zresztą Elfyn Evans po raz drugi tego dnia przegrał z samochodem Rally2 – tym razem pokonał go bowiem Pierre-Louis Loubet. Być może trochę z litości nie powinniśmy nawet wspominać o tym, co na Sardynii robi Gregoire Munster w Pumie Rally1. Luksemburczyk przegrał drugi oes z… ośmioma kierowcami w autach Rally2. Trochę wstyd…

Trudne otwarcie rajdu mieli Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak. Załoga ORLEN Rally Team zanotowała większą stratę na pierwszym odcinku specjalnym Rajdu Sardynii… natomiast później ich tempo wróciło do normy. Ostatecznie Polacy zakończyli pierwszą pętlę rywalizacji w 6. rundzie WRC na 15. miejscu w klasie WRC 2 oraz na 11. w klasie WRC 2 Challenger. Kajto jednak nie miał zamiaru składać broni. Różnice w czołówce wciąż nie były duże, a rajd przecież dopiero co się rozpoczął.

Szykujmy się na fantastyczną sobotę w WRC

Drugi przejazd Osilo – Tergu znów padł łupem Seba Ogiera, zaś finałowa próba dnia, czyli drugie Sedini – Castelsardo na swoje konto zapisali Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe. To jednak zdumiewające, że Belgowie otwierający dziś trasę byli w stanie wygrać chociażby jedną próbę. Po problemach z elektroniką na ostatniej próbie dnia z rywalizacji musiał wycofać się niestety Adrien Fourmaux. Jak aktualnie prezentuje się klasyfikacja generalna Rajdu Sardynii? Kto jest w najlepszej sytuacji – zarówno w kontekście walki o zwycięstwo, jak i o mistrzostwo świata?

Kajetan Kajetanowicz Maciej Szczepaniak ORLEN Rally Team Rajd Sardynii WRC
fot. Kajto.pl

Prowadzi Ogier, jednak jego przewaga nad drugim Tanakiem wynosi zaledwie 4,5 s. I w tym momencie wydaje się, że to właśnie ta dwójka powalczy o zwycięstwo na włoskiej wyspie. Ponad pół minuty tracą Dani Sordo, Takamoto Katsuta i Thierry Neuville. Oni zajmują kolejno miejsca 3-4-5 i dzieli ich zaledwie 3,4 s. Oznacza to, że Neuville wciąż jest w walce o podium, a jutro będzie miał zdecydowanie lepszą pozycję startową. To dla niego świetna informacja chociażby dlatego, że drugi w punktacji WRC Elfyn Evans traci do niego w tym momencie aż 20,7 s i wygląda na to, że będzie miał problemy z wejściem chociażby do TOP5.

Kajetanowicz szuka ustawień

Na mecie dnia są również Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak. Załoga ORLEN Rally Team narzekała dziś m.in. na brak odpowiednich ustawień. Kajto wspominał o tym, że samochód pracuje dobrze, ale musi dostosować do tego swój styl jazdy. Nasi mistrzowie świata zajmują aktualnie 13. miejsce w klasyfikacji WRC 2 oraz 11. w klasie WRC 2 Challenger. Pamiętajmy jednak o tym, że do końca mamy jeszcze dwa dni rywalizacji, a Rajd Sardynii jest koszmarnie trudny i wymagający. Zwycięzcy są na mecie. To jednak bardzo istotne rajdowe prawidło.

Kajetan Kajetanowicz Maciej Szczepaniak ORLEN Rally Team Rajd Sardynii WRC
fot. Kajto.pl

Zarówno w WRC 2, jak i WRC 2 Challenger prowadzą Sami Pajari i Enni Malkonen. Załoga w Toyocie GR Yaris Rally2 ma w tym momencie przewagę w wysokości 18,3 s nad drugimi Pierre-Louisem Loubetem i Lorisem Pascaudem oraz 28,6 s nad trzecimi Janem Solansem i Rodrigo Sanjuanem. Jutro na zawodników czeka osiem odcinków specjalnych o łącznej długości 149 kilometrów. Co najważniejsze, na serwis wrócą dopiero wieczorem, po zakończeniu rywalizacji. To będzie decydujący dla losów rywalizacji dzień.

Przeczytaj również