Rozpoczynamy Rajd Barbórka. Karowa znów rozpali rajdową Polskę. Ale najpierw siedem superoesów

Rajd Barbórka to impreza, która od lat budzi nie małe kontrowersje. Wszystko przez jej charakter i przez to, że część kibiców zdaje się tego kompletnie nie pojmować. W gruncie rzeczy to wielkie rajdowe święto z finałem, którego mogłaby nam pozazdrościć cała rajdowa Europa. I nie da się dyskutować z faktem, że część kierowców traktuje tę imprezę z dużą powagą. Jej prestiżowi i medialności nie da się zaprzeczyć.

Rajd Barbórka
Podaj dalej

Rajd Barbórka, czyli show w centrum stolicy

Kibice często podnoszą argument, że Rajd Barbórka nie jest tak naprawdę „rajdem”, a pokazowym kręciołkiem. Te same osoby nie mają później żadnych problemów z tym, aby ekscytować się Monza RALLY Show, Mikulas RALLY Slusovice, Praskim RALLYSprintem, czy też Szilveszter RALLYE. W wielu europejskich krajach imprezy w formie show na zakończenie sezonu są na porządku dziennym. I naprawdę nie ma co się obrażać na fakt, że nie ma w nich „normalnych” odcinków specjalnych, a wyłącznie superoesy. Właśnie tak powinno być i dokładnie taki ma być charakter tych imprez.

Rajd Barbórka

I osobiście uważam, że Polacy robią to dobrze. A nawet bardzo dobrze. I świadczy o tym samo Kryterium Asów na ulicy Karowej. Ścisłe centrum stolicy kraju. Bezpośrednia okolica Pałacu Prezydenckiego, Uniwersytetu Warszawskiego i placu Marszałka Józefa Piłsudskiego z Grobem Nieznanego Żołnierza. W tle Zamek Królewski. Niech ktoś wskaże mi drugi superoes rozgrywany w podobnych okolicznościach. Z tak unikatowym klimatem. Słynna kostka, ciemności, błysk fleszy, światła reflektorów, buchające ognie i potężne rajdówki kręcące beczki. Osobiście zbliżając się co roku w pobliże Karowej mam na ciele ciarki. To uczucie podobne do wchodzenia na duży stadion piłkarski tuż przed wielkim meczem. To emocje, które trudno jest opisać słowami.

Ale na Karową trzeba zasłużyć…

Oczywiście sam rajd rozgrywa się nieco dalej od ścisłego centrum. W tym roku rywalizacja rozpocznie się w sobotę, 7 grudnia, od dwóch przejazdów przez Autodrom Słomczyn. To znana z poprzednich lat próba z dwoma sekcjami – asfaltową i szutrową. Ta druga ma bodaj najciekawszą sekcję oesu z dużą hopą. Później zawodnicy dwukrotnie pokonają próbę Autodrom Bemowo Singiel. Tutaj też na zawodników czeka hopa. Słynna, wprowadzająca mostkiem na część szutrową pod siedzibą Automobilklubu Polski.

Rajd Barbórka

Również na Bemowie zlokalizowany jest serwis, gdzie rajdówki po raz pierwszy zawitają właśnie po dwóch przejazdach „singla”. Po krótkiej przerwie załogi pojadą na teren Polfy Tarchomin, zaś po kolejnym serwisie rajd zakończy się przejazdem próby Autodrom Bemowo Duet. W przeciwieństwie do „singla”, tym razem załogi będą ustawiać się na start parami. Oprócz walki o czas, kibiców rozgrzeje tutaj walka bezpośrednia o to, kto będzie szybszy w danej parze. Na podstawie tych siedmiu odcinków specjalnych wyłoniona zostanie klasyfikacja generalna rajdu. Najlepsi w nagrodę dostaną przepustkę na Karową. A to bez wątpienia coś, o co warto walczyć.

Po Panią Karową

W gruncie rzeczy właściwy Rajd Barbórka jest tylko rozgrzewką. On ma zapewnić prawo występu w Ogólnopolskim Kryterium Asów na ulicy Karowej. Tam o godzinie 18:00 rozpoczną się przejazdy pokazowe. Po godzinie powinno wystartować samo kryterium. Najsłynniejsze rajdowe 2,10 km w naszym kraju. Tego po prostu nie wolno przegapić. Tym bardziej, że grono faworytów w tym roku jest jednak naprawdę liczne. I próba przewidzenia potencjalnego zwycięzcy wydaje się niemożliwa.

Rajd Barbórka

Harmonogram 62. Rajdu Barbórka 2024:
Sobota, 7 grudnia
07:00 OS1 Autodrom Słomczyn 1 (3,85 km)
07:15 OS2 Autodrom Słomczyn 2 (3,85 km)
08:50 OS3 Autodrom Bemowo Singiel 1 (1,28 km)
09:05 OS4 Autodrom Bemowo Singiel 2 (1,28 km)
09:37 Serwis A – Bemowo (40 min)
10:50 OS5 Polfa Tarchomin 1 (5,98 km)
11:05 OS6 Polfa Tarchomin 2 (5,98 km)
12:07 Serwis B – Bemowo (40 min)
12:50 OS7 Autodrom Bemowo Duet (1,78 km)

18:00 Przejazdy Pokazowe
19:00 Kryterium Karowa (2,10 km)

Przeczytaj również