Spis treści:
- Model, który wstrząsnął światem motoryzacji
- Były wady, ale zalet też nie brakowało
- Co z aktualną ceną?
Fiat Multipla – rzeczywiście był taki zły?
Fiat Multipla trafił do produkcji w 1998 roku. Była to wówczas konstrukcja, która była w stanie skłócić niemal wszystkich. Byli tacy, którzy skupiali się wyłącznie na jego wyglądzie. Ten był… zupełnie niespotykany, nadzwyczajny, wyjątkowy. Patrząc na ten samochód trudno było określić, czymże on tak w gruncie rzeczy jest? Oficjalnie była tutaj mowa o rodzinnym minivanie, więc tego się trzymajmy. Konstrukcja ta wzbudzała tak skrajne emocje, że z jednej strony trafiła na listę 50 najgorszych samochodów wszech czasów tygodnika Time… a z drugiej zajmowała bardzo wysokie miejsca w plebiscytach na najlepsze auto roku. Jedni odwracali od niej wzrok, inni umieszczali ją jako eksponat w muzeum.

Oczywiście – każdy z nas jest inny i każdemu podoba się coś innego. Piękno dla każdego ma inne znaczenie i powinniśmy to zrozumieć. Nie zmienia to faktu, że Multipla do dzisiaj uznawana jest za jeden z największych unikatów w historii motoryzacji. Podczas faceliftingu w 2004 roku bardzo wyraźnie zmieniono cały przód samochodu. Prezentował się już wówczas o wiele bardziej konwencjonalnie. Produkcję zakończono w 2010 roku bez bezpośredniego następcy. W samej Polsce ze sprzedaży wycofano Multiplę już w roku 2007.
Zalet nie brakowało
Czy Fiat Multipla rzeczywiście był taki zły? Dziś na portalu „Autocentrum” jego średnia ocena wynosi 4.3 na 5. Jest to wynik bardzo dobry, znacznie przewyższający ten dla całego segmentu. Aż 91% kierowców twierdzi, że kupiliby Multiplę ponownie, gdyby ktoś znów postawił ich przed wyborem. Zdecydowana większość opinii to same pozytywy. Kierowcy podkreślają, że to znakomity samochód rodzinny. Jest przestronny, ma dobre silniki, świetną pozycję za kierownicą, widoczność, jest oszczędny, dobrze wyposażony, ma wiele schowków a na dodatek cieszy się opinią samochodu bezawaryjnego.

Nic dziwnego w tym, że do dzisiaj wiele osób rozważa Multiplę jako kolejny samochód rodzinny. Choć wygląd był – umówmy się – dosyć kontrowersyjny, model ten miał swoje niewątpliwe zalety. Jeśli ktoś już się do niego przekonał i dał mu szansę, był z tego zadowolony. Dziś ceny tej konstrukcji są dosyć mocno zróżnicowane. Są egzemplarze kosztujące 4000 zł, są takie za 10 tysięcy, a są i takie za ponad 20. Wszystko oczywiście zależy od stanu ogólnego.
Zdjęcia: Fiat / Stellantis