Renault pokazało nam jak wygląda przyszłość motoryzacji. Sportowy cud technologiczny zachwyca

Samochody sportowe to coś, w czym Renault ma ogromne doświadczenie. Zarówno w kontekście wyścigów, rajdów samochodowych, jak i innych dyscyplin motorsportu. Francuski producent zawsze prężnie funkcjonował w tym obszarze i przez dziesiątki lat zbierał cenne doświadczenie i dane. Wydaje się, że ten model mógłby być odzwierciedleniem tych tradycji na drogach. Ale czy kiedykolwiek nim zostanie?

Renault Trezor concept silnik moc osiągi przyspieszenie produkcja
Podaj dalej

Renault, które wstrząsnęło światem

W dniach 1-16 października 2016 roku odbywały się targi motoryzacyjne w Paryżu. Renault zaprezentowało tam model koncepcyjny, który natychmiast zgarnął nagrodę dla najpiękniejszego konceptu targów. Trezor – bo o nim mowa – pokazał nam, w jaki sposób ma wyglądać przyszłość świata motoryzacji. Kiedy jedni wciąż zachwycali się otwieranymi w górę drzwiami… Trezor zaprezentował coś więcej – w gruncie rzeczy drzwi nie było tam w ogóle. Aby wejść do samochodu, otwierało się… część nadwozia – jak muszlę.

Renault Trezor concept silnik moc osiągi przyspieszenie produkcja
fot. Renault

Renault Trezor to sportowe cudo, za które odpowiedzialny był Laurens van den Acker. Mowa tutaj o dwumiejscowym coupe, które wykroczyło dlatego poza ówczesny design i technologię. Był to samochód w pełni elektryczny, który generował moc na poziomie 349 koni mechanicznych przy 380 Nm momentu obrotowego. Koncept był w stanie przyspieszyć do 100 km/h w niecałe 4 sekundy. Miał dwa niezależne zestawy baterii z osobnymi systemami chłodzenia. Odzyskiwanie energii z hamowania to z kolei rozwiązanie zaczerpnięte prosto z programu Renault w Formule E.

Co jeszcze o nim wiemy?

Oczywiście samochód miał elementy karbonowe, specjalne szyby i ekran dotykowy OLED służący do obsługi auta. Zaprojektowany został w sposób umożliwiający jazdę autonomiczną. Zważając na fakt, że mowa tutaj o samochodzie elektrycznym, warto podkreślić niewielką wagę na poziomie 1600 kg. Bateria powstawała we współpracy z ekipą Williamsa z F1. Mieliśmy tam też pięciostopniową, sekwencyjną skrzynię biegów z manetkami a za odpowiednie działanie silnika odpowiadała jednostka sterująca McLarena. Wszystko to brzmi do prawdy imponująco, natomiast jest mały problem.

Renault Trezor concept silnik moc osiągi przyspieszenie produkcja
fot. Renault

Mały… albo i nie taki mały. Mianowicie – chociaż rozpoczęcie produkcji było planowane na 2020 rok, nigdy do tego nie doszło. Samochód nigdy nie przeszedł drogi z auta koncepcyjnego do takiego produkowanego seryjnie. Trezor to jeden z najbardziej niesamowitych konceptów Renault ostatnich lat. Choć dla wielu osób byłby dziś nieosiągalny cenowo… i tak szkoda, że nie powstał, bo miał ogromny potencjał. Oczywiście nie oznacza to, że wszystko poszło na marne. Francuski producent swoim konceptem wskazał pewne możliwości i kierunek. Różnego rodzaju rozwiązania były później wykorzystywane w innych modelach, więc Trezor tak czy inaczej przyczynił się do rozwoju marki.

Zdjęcia: Renault

Sklep z częściami samochodowymi online iParts.pl

Przeczytaj również