Po ilu latach użytkowania samochód elektryczny będzie bardziej ekonomiczny, niż ten spalinowy?

Po ilu latach użytkowania samochód elektryczny będzie bardziej ekonomiczny, niż ten spalinowy?

samochód elektryczny oszczędności ekologia spalanie czy się opłaca

Podaj dalej

Czy zastanawialiście się kiedyś nad tym, aby kupić sobie samochód elektryczny? Wiecie – kryzys, drogie paliwo, może jest w tym jakaś oszczędność? Bo przecież nie chodzi w tym wszystkim o ekologię – to bzdura…

Samochody elektryczne i ich rzekoma ekologiczność to temat, który został obalony już tyle razy, że chyba nie mam zamiaru się nad tym pochylać kolejny raz. Sama szkodliwość procesu produkcyjnego, baterie, a potem przecież ładowanie tego auta prądem, który my w Polsce posiadamy w większości z węgla. No cóż – jaka to ekologia? Odpowiedź jest prosta – absolutnie żadna, każdy ma tego świadomość.

samochód elektryczny oszczędności ekologia spalanie czy się opłaca
fot. pixabay

No i trzeba mieć świadomość tego, że w naszym klimacie elektryk niekoniecznie musi się dobrze sprawować. Odsyłam do artykułu o norweskich posiadaczach aut elektrycznych, którzy byli tak niezadowoleni ze swoich pojazdów, że urządzili strajk głodowy. No cóż – co kto lubi. Ale być może wciąż rozważacie zakup takiego samochodu. Uważacie, że będzie on bardziej oszczędną opcją. Czy jest w tym jakiś sens?

Postanowiłem użyć kalkulatora dostępnego na portalu „samochodyelektryczne.org”. Założenia ogólne – miesięcznie pokonujemy 1000 kilometrów. Porównajmy to sobie na przykładzie identycznego samochodu – Peugeota 208 w wersji Active Pack. Chodzi mi tutaj wyłącznie o cenę. Zwykłe, benzynowe 208 w tej wersji kosztuje 78 600 zł. Dokładnie ten sam samochód w tej samej wersji – tylko elektryczny – kosztuje już 151 200 zł. OK – nie myślcie teraz o tej różnicy. Nie o to tutaj chodzi.

samochód elektryczny oszczędności ekologia spalanie czy się opłaca
Pixabay

Po ilu latach się zwróci?

Ustawmy koszty coroczne na tym samym poziomie – 1500 zł. W danych potrzebujemy jeszcze kosztu wymiany akumulatorów na nowe. Odejdźmy na moment od Peugeotów – bo to nie analiza modelu 208… Koszt wymiany akumulatorów to przynajmniej 80 tysięcy złotych. Ile energii zużywa średnio samochód elektryczny – jakiś przeciętny? Po analizie kilkunastu tekstów można przyjąć, że jest to średnio 19 kWh/100 km.

Zestawiamy z tym oczywiście samochód spalinowy – benzyna kosztuje aktualnie 6,50 zł, a nasz Peugeot 208 według producenta w cyklu mieszanym pali 5,5 litrów na 100 km. Do rzeczy – co wychodzi z obliczeń? Otóż z obliczeń wychodzi nam, że samochód elektryczny… nie spłaci się nigdy! Nie mówiąc nawet o sytuacji z wymianą akumulatorów. Przy aktualnych cenach prądu, z uwzględnieniem wszystkich czynników, auto elektryczne spłacałoby się kilkanaście lat.

samochód elektryczny oszczędności ekologia spalanie czy się opłaca
samochodyelektryczne.org

Ale się nie spłaci, bo przecież w końcu trzeba będzie wymienić mu baterie. Oczywiście to tylko taki przykład z identycznym samochodem. Natomiast jak inaczej miarodajnie to sprawdzić, jak nie na podstawie identycznego samochodu, tylko jeden ma silnik elektryczny, a drugi spalinowy. Czy elektryk się opłaca? Śmiem wątpić, tym bardziej, że podwyżki cen prądu jeszcze się nie skończyły…

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News