Rajd Dakar – kategoria samochodów
Kategoria samochodów jest oczywiście obecna w Rajdzie Dakar od samego początku. W 1979 roku pierwszym zwycięzcą Dakaru był jadący Range Roverem Alain Genestier. W kolejnej edycji wygrał Freddy Kottulinsky. O nim można powiedzieć już zdecydowanie więcej. Otóż Freddy Kottulinsky – zwycięzca Dakaru, kierowca rajdowy oraz wyścigowy to właściwie… Winfried Philippe Adalbert Karl Graf Kottulinsky Freiherr von Kottulin, czyli śląski hrabia. Nazwa rodu pochodzi od Kotulina, wsi w województwie śląskim. Rodzina posiadała mnóstwo śląskich terenów i to dzięki niej powstał m.in. pałac w Czechowicach-Dziedzicach znany dziś jako Pałac Kotulińskich.
Freddy był potomkiem tego rodu. Oczywiście on sam wychowywał się już w nieco innych czasach. Wciąż członek wielkiego rodu, natomiast o wiele bardziej interesowały go rajdy i wyścigi. W wyścigach ścigał się formułami, w rajdach stawiał głównie na modele Audi. Jego córka – Susanne Kottulinsky – również startowała w rajdach – także w mistrzostwach świata i Europy. Susanne wyszła za mąż za Jerrego Ahlina – kierowcę rajdowego. Z ich małżeństwa narodził się świetny szwedzki kierowca rajdowy Fredrik Ahlin oraz ścigająca się m.in. w rallycrossie Mikaela Ahlin-Kottulinsky – była dziewczyna Maxa Verstappena. Ale to przecież nie miał być artykuł o Kotulińskich…
Na tym skupiają się oczy całego świata
To właśnie na kategorii samochodów skupia się większość kibiców oraz mediów. Tutaj bowiem mamy największy gwiazdozbiór. Tak jak kiedyś w Dakarze startowali m.in. Jacky Ickx, Ari Vatanen, czy Juha Kankkunen, tak i teraz mamy tutaj prawdziwe sławy. Stephane Peterhansel, Carlos Sainz, czy Sebastien Loeb to tylko trzech z nich. Najwyższą z klas jest klasa Ultimate dla pojazdów T1… a nawet zgodnie z nazewnictwem niektórych samochodów T1+. Są to niezwykle zaawansowane technologicznie maszyny zbudowane z przeznaczeniem wyłącznie do rajdów terenowych.
W ubiegłym sezonie Dakar wygrali Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel. Drugie miejsce zajęli Sebastien Loeb z Fabianem Lurquinem. Obie załogi w tym roku również powalczą o zwycięstwo. Tym razem będą mieli do dyspozycji ten sam pojazd – potwora o nazwie Prodrive Hunter. Natomiast na nich lista faworytów się bynajmniej nie kończy. Toyotę Hilux Overdrive do swojej dyspozycji będą mieli Yazeed Al-Rajhi z Timo Gottschalkiem. Za sterami elektrycznych Audi RS Q e-tron E2 zobaczymy Stephane’a Peterhansela z Edouardem Boulangerem, Carlosa Sainza z Lucasem Cruzem oraz Mattiasa Ekstroma z Emilem Bergkvistem.
To wciąż nie jest koniec…
Dalej jest m.in. Giniel de Villiers, Nani Roma, czy Seth Quintero. Są też oczywiście Polacy! Na pokładzie dakarowego Mini trasy Rajdu Dakar przemierzać będą Krzysztof Hołowczyc i Łukasz Kurzeja. Dla popularnego Hołka będzie to powrót na trasę najtrudniejszego rajdu na świecie. Po raz ostatni pojawił się na starcie Dakaru w 2015 roku, kiedy zajął 3. miejsce. Dla jednego z najlepszych polskich kierowców w historii będzie to 11 występ w Dakarze i jednocześnie piąty za kierownicą samochodu Mini.
Kolejna polska załoga to Magdalena Zając i Jacek Czachor. Oni będą mieli do dyspozycji Toyotę Hilux przygotowywaną przez zespół Proxcars TME Rally Team. Dakar w kategorii samochodów to to, na co czeka większość kibiców.