Artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z firmą ORLEN OIL
ORLEN OIL 81. Rajd Polski – impreza z historią
Raid Samochodowy 1921 – impreza rozgrywana w dniach 23-25 czerwca 1921 roku uznawana jest dzisiaj za oficjalny początek historii Rajdu Polski. Wówczas na trasie Warszawa – Białowieża – Warszawa najlepszy okazał się Tadeusz Heyne za kierownicą Dodge’a. Jednym z kluczowych momentów w historii był natomiast rok 1960. To właśnie 65 lat temu – przy okazji organizacji 20. edycji imprezy – po raz pierwszy pojawiła się nazwa Rajd Polski a rywalizacja stała się częścią Rajdowych Mistrzostw Europy. Wygrali wówczas Walter Schock i Rolf Moll. Warto przypomnieć, że są to czasy, w których mistrzostwa świata jeszcze nie istniały. To właśnie cykl ERC pełnił rolę tego najważniejszego w międzynarodowej rywalizacji.

Rajd Polski trwał w mistrzostwach Europy aż do 1972 roku, rotując swoją bazę pomiędzy Krakowem i Zakopanem. Kolejną niezwykle istotną datą w historii jest lipiec 1973 roku. Wówczas nasz narodowy klasyk stał się częścią kalendarza pierwszego, historycznego sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata, zajmując swoje miejsce pomiędzy takimi legendami, jak Monte Carlo, Szwecja, Portugalia, Safari, Akropol, Finlandia, San Remo, Wielka Brytania, czy Korsyka. Wygrali wtedy Achim Warmbold i Jean Todt – ówcześnie pilot, później m.in. szef zespołu Ferrari w Formule 1 i prezydent FIA.
Na międzynarodową skalę
Pozycja Rajdu Polski tak naprawdę nigdy się nie zachwiała. Impreza stanowiła jednak bardzo ważny punkt mistrzostw Europy. Przez lata bazą rajdu był już jednak nie Kraków, a Wrocław i okoliczne, niezwykle wymagające odcinki specjalne Dolnego Śląska. W 2005 roku impreza przeniosła się do Mikołajek i była od tego momentu rozgrywana na mazurskich szutrach. Było to o tyle istotne wydarzenie, że międzynarodowe cykle coraz bardziej skupiały się właśnie na „luźnej nawierzchni”. Efektem zmiany był fakt, że 66. edycja imprezy, rozgrywana jako ORLEN Platinum Rally Poland 2009, stała się po wieloletniej przerwie częścią WRC. Szczęśliwą dla Mikko Hirvonena i Jarmo Lehtinena. Oni rozpoczynali wówczas imponującą pogoń za liderami mistrzostw świata – Sebastienem Loebem i Danielem Eleną.

Kolejne lata to cykl mieszany – 2010-2013 to powrót do ERC, ale już lata 2014-2017 to mocna pozycja Rajdu Polski w mistrzostwach świata. Mazurski klasyk rotował między dwoma najważniejszymi cyklami – po kolejnych latach w mistrzostwach Europy, jubileuszowa, 80. edycja, znów okazjonalnie zawitała w WRC. I wiąże się z nią przecież niesamowita historia – w ostatniej chwili z Finlandii ściągnięci zostali Kalle Rovanpera i Jonne Halttunen. Załoga Toyoty musiała wówczas zastąpić Sebastiena Ogiera i Vincenta Landais. Dla Finów był to debiut w Rajdzie Polski i… co ciekawe – wygrali ten rajd w klasyfikacji generalnej. Bez testów i bez możliwości odpowiedniego ustawienia GR Yarisa Rally1 „pod siebie”.
Czas na kolejny epizod
ORLEN OIL 81. Rajd Polski znów jest częścią Rajdowych Mistrzostw Europy. W okolicach Mikołajek pojawiają się już jedni z najlepszych kierowców rajdowych świata. Mazurskie szutry po raz kolejny będą sceną niezwykle ekscytującej rywalizacji, której przegapić nie może żaden kibic rajdów samochodowych.
Artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z firmą ORLEN OIL, sponsorem tytularnym Rajdu Polski. Spółka ORLEN OIL zajmuje się produkcją i dystrybucją środków smarnych oraz produktów dla motoryzacji.
Zdjęcie główne: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool