Najbardziej szalone Renault w historii. Dobre auto dla rodziny, chociaż do oszczędnych mu daleko

Czy to najbardziej szalone Renault w historii? Zastanówmy się – z czym kojarzy nam się auto rodzinne? Przede wszystkim powinien być to samochód duży i oferujący sporą przestrzeń dla kierowcy i pasażerów. Nie powinien być też przesadnie drogi w utrzymaniu – zarówno jeśli chodzi o części, jak i rachunki za paliwo. I ten koncept w pewnym sensie mi się z tym obrazem kłóci. To auto jest pełne sprzeczności, chociaż… mówią, że przeciwieństwa się przyciągają.

Renault Avantime silnik cena van coupe moc osiągi spalanie
Podaj dalej

Czy to Renault mogło się udać?

W teorii segmenty van i coupe nie mogą się od siebie bardziej różnić. Pierwszy z natury jest rodzinny, duży, pojemny, ale często pozbawiony charakteru. Drugi z kolei kojarzy nam się z małymi, sportowymi diabełkami. W pewnym momencie w Europie pojawił się nowy trend i niektórzy producenci stwierdzili, że spróbują te segmenty połączyć w jedną całość. Właśnie na bazie takiej koncepcji w 2001 roku na rynku zadebiutowało Renault Avantime. Samochód pełny sprzeczności i przeciwności. Sprawiający wrażenie, że nic tam do siebie nie pasuje. Chociaż czy rzeczywiście taka jest prawda?

Renault Avantime silnik cena van coupe moc osiągi spalanie
fot. Renault UK Limited

Renault Avantime było czymś, co ma połączyć cechy rodzinnego vana i sportowego coupe. Sprawia to, że bryła jest dosyć duża i momentami kompletnie nieproporcjonalna. Jednocześnie samochód ma dynamiczny charakter – zarówno jeśli chodzi o wygląd, jak i osiągi. Ten mariaż sprzeczności nie został doceniony przez kierowców. Produkcja Avantime nie trwała nawet 30 miesięcy i zakończyła się w maju 2003 roku. Oryginalny model nie odniósł więc sukcesu. Wyprodukowano w tym czasie zaledwie 8 i pół tysiąca egzemplarzy. One do dzisiaj jeżdżą po drogach, chociaż są rzadkością.

A może… dać mu szansę?

Czy projekt Avantime mógł się udać? Jasne – samochód jest duży i bez problemu pomieści całą rodzinę. Nie ma też problemu z przestrzenią w bagażniku. Można by uznać, że jest to zatem dobry samochód rodzinny. Natomiast z drugiej strony pojawiają się cechy sportowego coupe. W jednej z wersji Avantime ma pod maską silnik V6 o mocy 207 koni mechanicznych. Nie sądzę, aby to było coś, czego oczekujemy odwożąc dzieci do szkoły, czy jadąc na zakupy. Inna benzynowa jednostka ma 163 konie mocy, zaś w przypadku silnika dieslowskiego mamy do dyspozycji 150 koni mechanicznych.

Renault Avantime silnik cena van coupe moc osiągi spalanie
fot. Renault UK Limited

Według raportów na portalu „Autocentrum” Renault pali średnio 10 litrów w obu rodzajach silników. To sporo. Użytkownicy wśród wad wymieniają awaryjność i wysokie koszty utrzymania. O ile części mechaniczne dostępne są od ręki, tak już coś „spersonalizowanego” pod Avantime kosztuje majątek. Niestety, wiele elementów się tutaj kłóci. Czy to połączenie vana z coupe mogło się udać? Pewnie mogło, ale w tym przypadku się nie udało i błyskawiczne zakończenie produkcji najlepiej o tym świadczy. W tym momencie Avantime da się w Polsce kupić za około 15 tysięcy złotych. Cena, jak na samochód w tym przypadku 23-letni, jest dosyć wysoka. Ale… być może ktoś właśnie postanowił, że będzie to dla niego dobra opcja.

Zdjęcia: Renault UK Limited

Przeczytaj również