MotoGP ściga się w USA
Trzecią rundę sezonu MotoGP stanowi Grand Prix Ameryk. Tradycyjnie zmagania będą toczyły się na Circuit Of The Americas w Teksasie. Co ciekawe, jest to jeden z dwóch torów, który w trakcie sezonu gości trzy najważniejsze serie wyścigowe na świecie, czyli MotoGP, Formułę 1 oraz WEC. Sam tor jest bardzo ciekawy. Hermann Tilke wymyślił sobie, że skopiuje znane zakręty, czy też sekcje zakrętów z innych, legendarnych torów i połączy to w jedno. Tak ono na COTA mamy kopię zakrętów Maggotts–Becketts–Chapel z Silverstone, sekcji stadionowej z Hockenheim, czy też fragmenty zaczerpnięte z torów ze Stambułu, czy Bahrajnu.
Wrażenie robi tu różnica wysokości na poziomie 41 metrów. Szczególnie imponujący jest bardzo wysoki i stromy podjazd z prostej startowej pod zakręt numer 1. Na szczycie znajduje się bardzo ostry zakręt w lewo. Ten potrafi oszukać nawet najbardziej doświadczonych zawodników. W gruncie rzeczy, jest tutaj przynajmniej kilka miejsc, w których motocykliści mogą sprawnie wyprzedzać. Zresztą… w MotoGP mamy ludzi, którzy często wyprzedzają w miejscach, o których nikt inny nawet by nie pomyślał. Tutaj emocje są zawsze – bez względu na to, na którym kontynencie się ścigamy.
Czas na weekend na COTA
W piątek, 12 kwietnia, odbędą się dwie sesje treningowe. Pierwsza wystartuje o godzinie 17:45, zaś druga o godzinie 22:00 czasu polskiego. Niezwykle ważne jest tutaj nazewnictwo tych sesji. Sesja rozpoczynająca się w piątek o 17:45 to „Free Practice Nr. 1” a ta o 22:00 to po prostu „Practice”. I ten „trening” to jedyna sesja, która w trakcie całego weekendu nie ma żadnego znaczenia. Chodzi o to, że w sobotę o godzinie 17:10 czasu polskiego odbędzie się „Free Practice Nr. 2”. I właśnie ten trening w połączeniu z tym pierwszym ma ogromne znaczenie dla losów całego weekendu.
Połączone wyniki z wolnego treningu numer 1 i wolnego treningu numer 2 tworzą jedną tabelę. Najlepsza dziesiątka tych dwóch treningów automatycznie awansuje do drugiego segmentu kwalifikacji, czyli do Q2. Pozostali muszą wystartować w Q1. Tam zaledwie dwóch zawodników otrzymuje bilet do Q2, zaś reszta musi zadowolić się miejscami na gridzie od 12 w dół. MotoGP rozwiązała to w fenomenalny sposób. Tutaj nawet treningi mają znaczenie. Bez dobrych treningów nie powalczysz w kwalifikacjach. A bez dobrego miejsca w kwalifikacjach nie istniejesz w wyścigu…
Rewanż?
Tuż po zakończeniu treningu, w sobotę o godzinie 17:50 wystartują kwalifikacje. Najpierw Q1 z walką o bilet do Q2, a następnie samo Q2 z walką o pole position. Na godzinę 22:00 zaplanowano wyścig sprinterski. Podoba mi się to, jak ten fakt jest rozwiązany w MotoGP. Harmonogram zawsze wygląda tak samo. Bez podziału na to, gdzie sprint ma być, a gdzie nie. Wyścig sprinterski odbywa się podczas każdej rundy, a jego długość to połowa długości wyścigu głównego. Proste. Rzeczony wyścig główny o Grand Prix Ameryk w Teksasie odbędzie się w niedzielę o godzinie 21:00 czasu polskiego.
Ten sezon dopiero się rozpoczął, a my już mamy tak ogromne emocje. Jorge Martin i Pecco Bagnaia już wygrali po jednym wyścigu. Pecco i Marc Marquez już zdążyli się zderzyć i nawzajem zakończyć sobie wyścig. Pedro Acosta już pokazał, jak ogromny drzemie w nim potencjał. Dwie rundy sezonu, a tutaj już tyle się wydarzyło – zarówno na torze jak i poza nim. Zarówno w kwestiach sportowych, jak i pozasportowych. No cóż – co tu dużo mówić… Czekamy na kolejny weekend MotoGP jak na gwiazdkę. Ta seria po prostu nie zawodzi.
Harmonogram weekendu MotoGP w USA (godziny dla Polski) 🇺🇸
Dzień Godziny Sesja Piątek, 12 kwietnia 17:45 – 18:30 1. trening Piątek, 12 kwietnia 22:00 – 23:00 Trening Sobota, 13 kwietnia 17:10 – 17:40 2. trening Sobota, 13 kwietnia 17:50 – 18:05 Kwalifikacje – Q1 Sobota, 13 kwietnia 18:15 – 18:30 Kwalifikacje – Q2 Sobota, 13 kwietnia 22:00 Sprint (10 okrążeń) Niedziela, 14 kwietnia 21:00 Wyścig (20 okrążeń)
Klasyfikacja po wyścigu MotoGP o Grand Prix Portugalii (TOP10) 🇵🇹
Poz. Zawodnik Zespół Punkty 1. 🇪🇸 J.Martin Prima Pramac Racing 60 2. 🇿🇦 B. Binder Red Bull KTM 42 3. 🇮🇹 E. Bastianini Ducati Lenovo Team 39 4. 🇮🇹 F. Bagnaia Ducati Lenovo Team 37 5. 🇪🇸 P. Acosta Red Bull GasGas 28 6. 🇪🇸 M. Marquez Gresini Racing 27 7. 🇪🇸 A. Espargaro Aprilla Racing 25 8. 🇪🇸 M. Vinales Aprilla Racing 19 9. 🇦🇺 J. Miller Red Bull KTM 16 10. 🇮🇹 F. Di Giannantonio VR46 Racing Team 15
Zdjęcie wyróżniające: Gold & Goose | Red Bull Content Pool