Ten Smart może być dla ciebie zaskoczeniem
Smart Fortwo to bardzo ciekawy projekt. W środku znajdują się dwa miejsca siedzące a za nimi bardzo skromna przestrzeń bagażowa. Wystarczy jeden rzut oka i wiemy, że nie jest to auto dla każdego. Natomiast w konkretnych przypadkach, traktując go wyłącznie jako auto miejskie, może spełniać swoje zadanie. Właściciel marki stwierdził kiedyś, że ma być to auto, które „pomieści dwie osoby i skrzynkę piwa w bagażniku”. Jednocześnie ma być bezpieczne, wygodne i tanie jak używane. W 2004 roku postanowiono pójść o krok dalej i stworzyć model Forfour – jak sama nazwa wskazuje, już nie przeznaczony dla dwóch, a dla czterech osób.

To dosyć zdumiewające, natomiast Forfour, będący hatchbackiem segmentu B, wygląda całkiem ładnie. Ktoś mógłby się nawet dopatrzeć tutaj jakiegoś sportowego, nieco agresywnego charakteru. Szczególnie, że jedna z wersji miała dopisek Brabus. Smart był tu modyfikowany przez słynnego tunera. Za sprawą tego posiadał m.in. sportowe opony, inne alufelgi, chromowaną końcówkę wydechu, ale przede wszystkim… silnik o mocy 177 koni mechanicznych. Przypomnijmy, że to Smart, który w zależności od konfiguracji może ważyć nawet mniej, niż tonę. Samochód rozpędzał się do setki w niecałe 7 sekund.
Wtedy nie wyszło, ale…
Smart Forfour był niszową konstrukcją. Nie odniósł wielkiego sukcesu, dlatego po dwóch latach zakończono jego produkcję. Według ekspertów problemem mogła być m.in. cena oraz silna konkurencja. Jeśli jednak popatrzymy na to z perspektywy czasu, może się okazać, że dziś to całkiem niezła opcja. Mowa o małym samochodzie – idealnym do miasta i do manewrowania w ciasnych miejscach. Ma świetny promień skrętu, ale też dobre i ekonomiczne silniki. Oczywiście standardowo są to jednostki słabsze, niż te w wersji Brabus. Benzynowe mają zakres mocy od 64 do 122 koni mechanicznych, więc… też nie jest tak źle, jak mogłoby się wydawać. To przecież poziomy, które oferuje dziś wiele nowych konstrukcji. A że silniki nie są zbyt duże i mocne, a samochód ma swoje rozmiary, jest to też rozwiązanie bardzo oszczędne.

Forfour ma nowoczesny i unikatowy design, co sprawia, że ta wersja z lat 2004-2006 wcale nie wygląda dziś źle. Zbiera całkiem niezłe oceny, a najtańsze egzemplarze są dziś dostępne za niecałe 5 tysięcy złotych. To nie jest samochód dla każdego – oczywiście, że nie. Natomiast bardzo łatwo jestem w stanie wyobrazić sobie sytuację, w której Smart Forfour może zostać w konkretnej sytuacji uznany za świetną opcję. Tani, mały, oszczędny – dla wielu osób tyle wystarczy.
Zdjęcie główne: M 93 – Self-photographed, Attribution, Wikimedia Commons