Spis treści:
- BMW M5 – historia
- E60 – taniej nie kupisz
- Silnik z Formuły 1
- Aktualne ceny czyli… szok!
To BMW jest marzeniem wielu osób
Na początek krótki rys historyczny. W 1972 roku na rynek trafiło pierwsze BMW serii 5, które uzyskało kod fabryczny E12. Najmocniejszy silnik miał wówczas oznaczenie MLE i generował 237 koni mechanicznych mocy. W 1981 roku zadebiutowała druga generacja sedana klasy E, która miała kod E28. I tutaj przechodzimy do sedna, bowiem w lutym 1984 roku zaprezentowano opartą o E28 wersję M5 – pierwszą w historii tego modelu. Samochód miał wówczas rzędowy silnik o pojemności 3,5 litra i mocy 286 koni mechanicznych. To jednak prawdziwy klasyk – dziś bardzo trudny do znalezienia. A jeśli już się trafi, to może kosztować nawet przeszło 400 tysięcy złotych.

Przenieśmy się bardzo szybko do 2003 roku. Na rynku pojawia się kolejna generacja Serii 5, oznaczona kodem E60 dla sedana i E61 dla kombi. W 2005 roku pojawiła się jego sportowa wersja, czyli M5. Na przestrzeni kilku lat wyprodukowano nieco ponad 20 tysięcy egzemplarzy. Samochód został wyposażony w bardzo ładny pakiet wizualny. Mowa tutaj m.in. o spojlerach, innych zderzakach ale i nawet lusterkach. Jasne – nowe M5 prezentowało się świetnie… ale przecież nie o wygląd tutaj chodzi. Dla wielu o wiele bardziej liczyło się to, co pod maską.
Motoryzacyjna poezja
A pod maską… znajdował się silnik BMW M-Power – to benzynowe V10 o pojemności 5 litrów. To jednostka, która była oparta bezpośrednio o silnik z Formuły 1, która seryjnie wygrywała nagrody w różnych kategoriach. 5-litrowe V10 o mocy 507 koni mechanicznych i 520 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało tutaj 4,7 sekundy. Natomiast do 160 km/h – niecałe 10 sekund. Do tego kapitalny napęd na tylną oś, wzmocniona karoseria, świetne hamulce, 7-stopniowa automatyczna skrzynia biegów Getrag. Nowe M5 stało się jednym z najszybszych seryjnie produkowanych sedanów na świecie.

Kosmiczny silnik oparty o ten z bolidu F1, kapitalny układ jezdny, wygląd, napęd… a do tego bezawaryjność i bardzo wysokie oceny kierowców. Ktoś powie: no tak, pozostaje tylko pomarzyć. Jednak czy aby na pewno zakup takiego auta znajduje się dziś wyłącznie w sferze marzeń? Absolutnie nie! Okazuje się, że dziś jesteśmy w stanie kupić BMW M5 E60 już w okolicach 110 tysięcy złotych. Wybór w Polsce jest całkiem szeroki i ceny wydają się naprawdę atrakcyjne. Oczywiście jak na samochód, o którym tutaj mówimy.
Zdjęcia: BMW Group