Kierowco, musisz wymienić prawo jazdy! Nawet jeśli jest bezterminowe. Do kiedy masz na to czas?

Kierowco, musisz wymienić prawo jazdy! Nawet jeśli jest bezterminowe. Do kiedy masz na to czas?

Kierowco, musisz wymienić prawo jazdy! Nawet jeśli jest bezterminowe. Do kiedy masz na to czas?

Podaj dalej

Prawo jazdy to dokument, bez którego większość z nas nie wyobraża sobie życia. Wszak to właśnie te uprawnienia pozwalają nam na jazdę samochodem. A bez samochodu w tych czasach „jak bez ręki”. Korzystamy z auta codziennie. Do pracy, na zakupy, dla rozrywki – Polacy nie wyobrażają sobie życia bez samochodu i przesiadki – chociażby – na komunikację miejską. Nie, nie – to się szybko nie wydarzy.

Żyjemy w takich czasach, że niemal wszyscy mają prawo jazdy. Jest wiele takich domów, w których mieszka po pięć, czy sześć osób i wszyscy posiadają uprawnienia do prowadzenia pojazdów. Są takie, w których prawo jazdy mają wszyscy… oprócz starszych kobiet. Starsi mężczyźni uprawnienia zdobywali np. w wojsku. Ale nie zagłębiajmy się w ten temat. Zmierzam do tego, że zdecydowana większość osób posiada uprawnienia. A teraz nadchodzą pewne zmiany.

prawo jazdy terminowe bezterminowe wymienić wymiana obowiązek
fot. pixabay

Otóż wszystkie te osoby będą zobowiązane do tego, aby wymienić swoje dokumenty. Nawet, jeśli ktoś posiada bezterminowe prawo jazdy i tak będzie musiał zwrócić się do urzędu i wyrobić nowy dokument. I tym razem po zmianie będzie on już z konkretnym terminem. W praktyce znika coś takiego, jak bezterminowe prawo jazdy. W momencie, kiedy wszyscy posiadacze wymienią swoje dokumenty, każdy obywatel będzie posiadał prawo jazdy na konkretny, ustalony czas.

Musisz mieć w samochodzie zapas płynu do spryskiwaczy? Mandat wynosi 500 zł – pamiętaj o tym

Obowiązkowa wymiana dokumentu będzie dotyczyła kategorii m.in. AM, A1, A2, A, B1, B, B+E, oraz T. Proces, w którym będzie można wymieniać prawa jazdy, potrwa od 2028 roku do 2033 roku. W tym czasie nawet posiadacze bezterminowego prawa jazdy będą musieli je wymienić. Cały proces będzie polegał na złożeniu wniosku i zapłaceniu odpowiedniej opłaty. W tym przypadku nie będzie potrzebne zaświadczenie lekarskie. Oczywiście nowy dokument będzie już miał określoną datę ważności. A zatem, jak wspomniałem, w praktyce znika coś takiego, jak bezterminowe prawo jazdy.

prawo jazdy terminowe bezterminowe wymienić wymiana obowiązek
fot. pixabay

A co z badaniami?

I tutaj pojawia się trochę dziwna kwestia, bo posiadacze bezterminowego prawa jazdy po prostu otrzymają nowy dokument. Złożą wniosek i odbiorą nowe „prawko”. Natomiast z założenia wszyscy młodsi kierowcy, którzy zdawali prawo jazdy od 2013 roku, w celu uzyskania nowego dokumentu będą musieli przedłożyć badania lekarskie. Czyli z założenia – wszyscy młodsi kierowcy muszą się przebadać… a ci starsi nie muszą. Dokładnie tak to w tym momencie wygląda. Przyznam szczerze – abstrakcja.

Diesel za 9 zł! Podrożeje też benzyna oraz LPG. Fatalne prognozy dla Polaków. Premier zabrał głos

Tzn. nie zrozumcie mnie źle. Nie mam nic do badań lekarskich. Ba, jestem ich zwolennikiem – jak najbardziej. Kontrowersyjnym nie jest dla mnie fakt, że nawet młodzi kierowcy muszą się przebadać w celu uzyskania uprawnień. Ale abstrakcyjny jest dla mnie fakt, że starsi kierowcy ot tak dostaną uprawnienia na kolejnych 15 lat bez żadnych badań. Czysto teoretycznie wniosek może złożyć 80-latek, który prawo jazdy ma od 1963 roku… i nikt w Polsce nie widzi potrzeby ku temu, aby przeprowadzić w związku z tym jakiekolwiek, nawet podstawowe badania.

1 stycznia zmieniły się przepisy. Kierowco, kara 7 tysięcy złotych, nawet jeśli nie jeździsz samochodem

W większości cywilizowanych krajów badania kierowców są normą. I to nie co 15 lat, jak w Polsce. Z wiekiem ten okres się zmniejsza. Kierowcy po 60 roku są badani – powiedzmy – co 5 lat. Ci po 70 roku życia muszą przechodzić już badania co 2 lata i tak dalej. I w tym momencie mamy pewność, że wszyscy uczestnicy ruchu drogowego są w pełni sprawni i w bezpieczny sposób mogą prowadzić pojazdy. A jaką pewność mamy w Polsce? Skąd wiemy, że ten 70-latek za kierownicą coś w ogóle widzi i słyszy? W Polsce kierowcy nie są badani – więc nie mamy absolutnie żadnej pewności.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News