Kalle Rovanpera rozpoczyna proces demolki rywali w WRC na Safari. Co z Kajetanowiczem?

Za nami pierwsza piątkowa pętla Rajdu Safari – 3. rundy WRC w nowym sezonie. O ile pierwsze dwa odcinki specjalne o poranku przebiegały w miarę spokojnie pod względem różnic czasowych, tak na zakończenie pętli petardę odpalili Kalle Rovanpera i Jonne Halttunen. Finowie postanowili zaatakować na najdłuższej próbie dnia. Opłaciło się, bo w tym momencie mają już stosunkowo komfortową przewagę.

WRC Rajd Safari Kenia
Podaj dalej

Rajd Safari – 3. runda sezonu WRC

Pierwsza piątkowa pętla Rajdu Safari rozpoczęła się w miarę spokojnie. Na próbie Loldia stawka WRC nie miała żadnych problemów. Tempo było wyrównane. Nawet Thierry Neuville, który otwiera dzisiaj trasę jako lider Rajdowych Mistrzostw Świata, stracił tylko 2,6 s na dystansie ponad 19 kilometrów. Umówmy się – na rajdach szutrowych jest to raczej niespotykane. Pierwsze załogi na trasie są tutaj w zdecydowanie gorszej sytuacji od pozostałych. Wszystko przez to, że muszą „odkurzać” trasę z luźnej nawierzchni. Każda kolejna załoga ma już zdecydowanie lepszą przyczepność.

WRC Rajd Safari Kenia
fot. Jaanus Ree | Red Bull Content Pool

Na próbie Geothermal do głosu dochodzili już ci, którzy jadą nieco bardziej z tyłu. Oes padł łupem Kalle Rovanpery, dalej byli Esapekka Lappi, Ott Tanak i Takamoto Katsuta. Otwierający trasę Thierry Neuville, Elfyn Evans i Adrien Fourmaux notowali już jednak dosyć wyraźną stratę. Neuville zresztą bardzo mocno skomplikował sobie sytuację. Złapał kapcia, a szczątki opony kompletnie zniszczyły karbonowe elementy aero. To sprawiło, że do kolejnej próby Belgowie musieli przystąpić z maseczkami i goglami na twarzy, aby uchronić się przed kurzem dostającym się do auta przez dziurę powstałą w wyniku uszkodzeń. Czołówką wciąż była jednak dosyć mocno zbita.

Rovanpera zaatakował na gigancie

Pętlę kończył najdłuższy oes dnia, czyli ponad 31-kilometrowy Kedong. Wiedzieliśmy, że jeśli ktoś ma zaatakować, to zrobi to właśnie tutaj. No i… zaatakowali – Kalle Rovanpera i Jonne Halttunen zdemolowali stawkę WRC. Drugich Otta Tanaka i Martina Jarveoję pokonali o 11,1 s, trzecich Esapekkę Lappiego i Janne Ferma o 12,5 s. Reszta straciła jeszcze więcej. To sprawiło, że Rovanpera ma w tym momencie w miarę komfortową przewagę w wysokości 15,5 s nad drugim Tanakiem.

WRC Rajd Safari Kenia
fot. M-Sport

W miarę komfortową, chociaż… pamiętajmy o tym, że to Rajd Safari. Tutaj nikt nigdy nie może być niczego pewny. To bodaj najtrudniejszy rajd w kalendarzu WRC. Zniszczone, dziurawe drogi, a często bezdroża. Dzika zwierzyna, która w każdej chwili może przeciąć drogę. Na dodatek ciągłe widmo pojawienia się opadów deszczu. Wszak w Kenii trwa pora deszczowa i mówiło się o tym, że opady mogą storpedować rywalizację. Wtedy szutrowa droga zamienia się w błotnistą walkę o przetrwanie. Zawodnicy wciąż mają do pokonania ponad 301 kilometrów! Czy zatem możemy mówić o jakimkolwiek komforcie przy przewadze 15 sekund?

Ogromne problemy Solberga

To niesamowite, w jakie problemy czasami potrafi wpakować się Oliver Solberg. Pierwszy oes dnia wyglądał w miarę okej. Na drugim kierowca Skody złapał kapcia i stracił prawie 2 minuty. Na trzecim… kolejny kapeć i kolejne prawie 2 minuty straty. Oliver narzekał na to, że opony Pirelli nie dają sobie rady w tych warunkach. Ale czy to na pewno jest wyłącznie kwestia opon? Rywale do tej pory nie musieli zmieniać kół. Być może młody Szwed po prostu nie wie, gdzie należy odpuścić, a gdzie można przycisnąć? Przecież to nie pierwsza historia tego typu w jego karierze…

WRC Rajd Safari Kenia
fot. Hyundai Motorsport

Problemy na zakończenie porannej pętli mieli Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak. Ze względu na zapchany piachem filtr powietrza załoga straciła nieco więcej czasu. Koniec końców, sytuacja nie wygląda wcale tak źle. Polacy zajmują 4. miejsce w WRC 2. Prowadzą Gus Greensmith i Jonas Anderson, którzy mają już zdecydowaną przewagę wynoszącą ponad 2 minuty i 20 sekund. Drudzy są Nicolas Ciamin i Yannick Roche, którzy prowadzą w WRC 2 Challenger. Polacy tracą do nich zaledwie 15,7 s, co bez problemów technicznych jest stratą do zniwelowania bez większych problemów na popołudniowej pętli.

Wyniki 72. Rajdu Safari 🇰🇪 po OS4 (TOP10)

Poz. Załoga Samochód Czas
1. Rovanpera / Halttunen Toyota GR Yaris Rally1 39:53.1
2. Lappi / Ferm Hyundai i20 N Rally1 +15.5 s
3. Tanak / Jarveoja Hyundai i20 N Rally1 +16.8 s
4. Katsuta / Johnston Toyota GR Yaris Rally1 +41.3 s
5. Evans / Martin Toyota GR Yaris Rally1 +43.1 s
6. Neuville / Wydaeghe Hyundai i20 N Rally1 +48.0 s
7. Fourmaux / Coria Ford Puma Rally1 +1:14.6 s
8. Munster / Louka Ford Puma Rally1 +2:23.8 s
9. Greensmith / Andersson Skoda Fabia RS Rally2 +3:26.5 s
10. Serderidis / Miclotte Ford Puma Rally1 +4:53.9 s

Wyniki 72. Rajdu Safari 🇰🇪 (WRC 2) po OS4 (TOP5)

1. Greensmith / Andersson Skoda Fabia RS Rally2 43.19.6
2. Ciamin / Roche Hyundai i20 N Rally2 +2:20.1 s
3. Dominguez / Penate Citroen C3 Rally2 +2:33.9 s
4. Kajetanowicz / Szczepaniak Skoda Fabia RS Rally2 +2:35.8 s
5. Munster / Dumont Hyundai i20 N Rally2 +2:51.6 s
8. Chwist / Heller Skoda Fabia RS Rally2 +4:25.7 s

Harmonogram 72. Rajdu Safari 🇰🇪

Odcinek Nazwa Długość Godzina
Piątek, 29 marca
OS5 Loldia 2 19.17 km 11:48
OS6 Geothermal 2 13.12 km 13:06
OS7 Kedong 2 31.50 km 13:59
Sobota, 30 marca
OS8 Soysambu 1 29.32 km 06:01
OS9 Elmenteita 1 15.08 km 07:05
OS10 Sleeping Warrior 1 36.08 km 08:03
OS11 Soysambu 2 29.32 km 12:34
OS12 Elmenteita 2 15.08 km 13:35
OS13 Sleeping Warrior 2 36.08 km 14:33
Niedziela, 31 marca
OS14 Malewa 1 8.33 km 05:02
OS15 Oserian 1 18.33 km 05:57
OS16 Hell’s Gate 1 10.53 km 07:55
OS17 Malewa 2 8.33 km 09:20
OS18 Oserian 2 18.33 km 10:10
OS19 Hell’s Gate 2 10.53 km 12:15

Zdjęcie wyróżniające: Hyundai Motorsport

Przeczytaj również