Kajetanowicz i Szczepaniak umacniają się na prowadzeniu w klasie WRC 2 Challenger na Safari

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak mają za sobą pierwszy pełny dzień Rajdu Safari. Z całą pewnością nie należał on do łatwych i bezproblemowych. Najważniejsze jest jednak to, że Polacy zbudowali w miarę dużą przewagę nad rywalami w klasie WRC 2 Challenger. Popołudnie było w wykonaniu załogi ORLEN Rally Team wzorowe. Problemy z porannej pętli szybko okazały się ledwie niemiłym wspomnieniem.

wrc rajd safari kajetanowicz orlen rally team
Podaj dalej

Ten artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z ORLEN.

Kajetanowicz i Szczepaniak odjeżdżają rywalom

Rajd Safari stanowi 3. rundę sezonu WRC. Oczywiście jeśli chodzi o kategorie towarzyszące, jak WRC 2 i WRC 2 Challenger, to zawodnicy mają tutaj wybór rajdów, w których wystartują. Mogą wytypować sobie siedem rund, w których czują się najlepiej. Naturalnie jeśli ktoś ma taką ochotę, może przejechać nawet cały sezon mistrzostw świata. Jednak chęć punktowania można zgłosić tylko w siedmiu przypadkach. Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak postanowili, że pierwszą rundą sezonu, w której oni będą zdobywać punkty, będzie właśnie Rajd Safari w Kenii.

wrc rajd safari kajetanowicz orlen rally team
fot. Kajto.pl

Jeśli chodzi o czołówkę WRC 2, to bezproblemowy poranek mieli tylko Gus Greensmith i Jonas Anderson. Załoga zespołu Toksport wygrała w pierwszej pętli wszystkie trzy oesy. Oliver Solberg i Elliott Edmondson z kolei złapali aż dwa kapcie, co przełożyło się na prawie 4 minuty straty. Problemów nie uniknęli też Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak. Na 31-kilometrowej próbie Kedong drastycznie spała moc samochodu Polaków. Wszystko przez to, że piach zapchał filtr powietrza. Przez pewien moment nie było wiadomo, czy reprezentanci ORLEN Rally Team będą w stanie kontynuować jazdę. To się na szczęście udało.

Dobre popołudnie

Popołudniowa pętla stała pod znakiem odrabiającego straty Olivera Solberga i szanującego swoją przewagę Gusa Greensmitha. W bardzo dobrym stylu to walki powrócili Kajetanowicz i Szczepaniak. Polacy podkręcili tempo i błyskawicznie odrobili straty poniesione o poranku. Bez cienia wątpliwości nasza załoga jest tutaj najlepszą, jeśli chodzi o klasę WRC 2 Challenger. Kajetanowicz po raz kolejny potwierdza, że należy go zaliczać do ścisłej czołówki kierowców rajdowych w autach Rally2 na świecie i jedzie po trzecie z rzędu zwycięstwo w Rajdzie Safari.

wrc rajd safari kajetanowicz orlen rally team
fot. Kajto.pl

W klasie WRC 2 prowadzą Greensmith z Anderssonem. Na drugiej pozycji znajdują się Kajetanowicz ze Szczepaniakiem, a na trzeciej Solberg z Edmondsonem. Co jednak najważniejsze, załoga ORLEN Rally Team jest na prowadzeniu w klasie WRC 2 Challenger. Przypominamy, że w klasie Challenger startują załogi bez wsparcia fabrycznego. Solberg i Edmondson to byli kierowcy fabryczni WRC, aktualnie jadący w pół-fabrycznym zespole Skody, czyli Toksport. Polacy prowadzą w klasie Challenger, gdzie mają przewagę wynoszącą 26,4 s nad drugimi Nicolasem Ciaminem i Yannickiem Roche.

To jeszcze nie koniec…

Oczywiście trzeba pamiętać o tym, że za zawodnikami dopiero siedem odcinków specjalnych. Do końca pozostało ich 12, co przekłada się na ponad 230 kilometrów rywalizacji. Decydującym o losach rajdu dniem może być sobota. To zdecydowanie najdłuższy etap, podczas kiedy to na zawodników czeka aż 161 kilometrów walki na oesach. Do prawdy nie przypominam sobie tak długiego etapu w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Na dodatek… w Kenii ma spaść deszcz. To na pewno nie ułatwi rywalizacji.

wrc rajd safari kajetanowicz orlen rally team
fot. Kajto.pl

Kajetan Kajetanowicz: – Wszystko przebiega zgodnie z planem, prowadzimy w WRC2 Challenger, w WRC2 jesteśmy na drugim miejscu, więc to są bardzo dobre pozycje. Odcinki specjalne wytyczone są po bezdrożach, jedziemy w kłębach fesh-feshu. Ten dał nam się we znaki na pierwszej pętli, po której straciliśmy na chwilę prowadzenie w WRC2 Challenger, ale odzyskaliśmy je. Trudno jest zarządzać prędkością jadąc w tym piachu, głębokich koleinach i omijając duże kamienie, zresztą nie da się ich wszystkich ominąć. Jedziemy podobnie jak w ubiegłym roku „złym samochodem” – on jest świetnie przygotowany, ale nie prowadzi się najlepiej. Właśnie takie ustawienia pomagają mu przetrwać. Zawieszenie nie jest nastawione na to, żeby jechać bardzo szybko, tylko po to, by amortyzować uderzenia. Wszystko po to, żeby przetrwać, a to i tak nie daje nam żadnych gwarancji. Cieszę się, że tutaj jesteśmy, ale przed nami jeszcze dwa długie dni.

Wyniki 72. Rajdu Safari 🇰🇪 po piątku w WRC 2 (TOP10)

Poz. Załoga Samochód Czas
1. Greensmith / Andersson Skoda Fabia RS Rally2 1:23:13.9
2. Kajetanowicz / Szczepaniak Skoda Fabia RS Rally2 +3:23.0
3. Solberg / Edmondson Skoda Fabia RS Rally2 +3:37.5 s
4. Ciamin / Roche Hyundai i20 N Rally2 +3:49.4 s
5. Munster / Dumont Hyundai i20 N Rally2 +5:02.4 s
6. Patel / Khan Skoda Fabia R5 +7:15.5 s
7. Chwist / Heller Skoda Fabia RS Rally2 +9:07.4 s
8. Dominguez / Penate Citroen C3 Rally2 +12:53.7 s
9. Tundo / Jessop Ford Fiesta R5 +15:11.1 s
10. Diaz-Aboitiz / Sanjuan Skoda Fabia Rally2 evo +16:07.7 s

Harmonogram 72. Rajdu Safari 🇰🇪

Odcinek Nazwa Długość Godzina
Sobota, 30 marca
OS8 Soysambu 1 29.32 km 06:01
OS9 Elmenteita 1 15.08 km 07:05
OS10 Sleeping Warrior 1 36.08 km 08:03
OS11 Soysambu 2 29.32 km 12:34
OS12 Elmenteita 2 15.08 km 13:35
OS13 Sleeping Warrior 2 36.08 km 14:33
Niedziela, 31 marca
OS14 Malewa 1 8.33 km 05:02
OS15 Oserian 1 18.33 km 05:57
OS16 Hell’s Gate 1 10.53 km 07:55
OS17 Malewa 2 8.33 km 09:20
OS18 Oserian 2 18.33 km 10:10
OS19 Hell’s Gate 2 10.53 km 12:15

Zdjęcie wyróżniające: Kajto.pl

Przeczytaj również