Flagowy SUV Forda dziś jest dostępny w świetnej cenie. Tylko dla tych, którym nie przeszkadza moc

Segment SUV bije w Polsce rekordy popularności. W raportach Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i KPMG jest on podzielony na samochody małe, średniej wielkości oraz te większe. SUV-y łącznie sprzedały się w Polsce w 2024 roku w liczbie grubo ponad 300 tysięcy. Zważając na fakt, że łącznie sprzedano w naszym kraju nieco ponad 550 tysięcy samochodów, rachunek jest jednak oczywisty. Ba – ten segment stale rośnie i to rośnie każda jego gałąź. SUV-y mniejsze, średnie i większe.

SUV Ford Edge silnik cena spalanie moc ceny otomoto używany rocznik
Podaj dalej

Ten SUV to dobre rozwiązanie?

We wstępie wspomniałem o tym, jak potężną pozycję w Polsce ma aktualnie segment SUV. W 2024 sprzedano w naszym kraju ok. 315 tysięcy takich aut, stanowi ponad 57% całej sprzedaży. Każdy rodzaj SUV-ów zanotował ogromny wzrost – te małe, średnie i duże – odpowiednio o 26%, 23% oraz ponownie 26% w porównaniu do roku poprzedniego. Tylko jeden segment zanotował w tym czasie większy wzrost. Mowa tutaj o kombivanach, które wybierano o 42% chętniej, niż w 2023 roku. Natomiast nie da się tak do końca porównać kombivanów – sprzedanych w liczbie ok. 8,7 tys. do chociażby SUV-ów średniej wielkości. Ich jednak sprzedano bez mała 186 tysięcy…

SUV Ford Edge silnik cena spalanie moc ceny otomoto używany rocznik
fot. Ford

Takie wyniki to już norma. SUV stał się powszechnym wyborem. Pytanie brzmi ewentualnie jaki rodzaj SUV-a do nas najbardziej przemawia? I niekoniecznie jest tutaj mowa o samym rozmiarze. SUV-y w stylu europejskim często mają małe i niebyt mocne silniki. Są dobrą opcją do miasta, często zatracając właściwości terenowe. Jednak są też inne rodzaje SUV-ów, ot – na przykład takie budowane z przeznaczeniem na rynek amerykański. I dokładnie takie było DNA Forda Edge.

Powstał z myślą o USA, trafił do Europy

Ford Edge został zaprezentowany pod koniec 2005 roku i już w 2006 roku trafił do produkcji. Z dala widać, że mówimy tutaj jednak o samochodzie przeznaczonym na rynek amerykański. Potężny, ogromny, masywny… typowe auto rodzinne w USA. Oficjalnie był to SUV średniej wielkości, segmentu D, który ewoluował z klasy średniej do wyższej, stając się jednocześnie flagowcem Forda. Co prawda pierwsza generacja nie była oficjalnie dostępna w Europie, jednak trafiała do nas poprzez prywatny import. Druga była już autem globalnym.

SUV Ford Edge silnik cena spalanie moc ceny otomoto używany rocznik
fot. Ford

Pierwsza generacja dostępna była z 3,5-litrowym V6 o mocy 269 koni mechanicznych. W drugiej najsłabszymi wersjami były diesle o pojemności 2 litrów i mocy 180, lub 210 koni. Były też jednak benzyniaki o pojemności od 2,0 do 3,5 litra i mocy od 245 do 319 koni. Edge do dziś zbiera wprost fenomenalne opinie i oceny a jego spalanie – jak na rozmiar i silniki – jest naprawdę korzystne. Dziś egzemplarze nawet z rocznika 2015, w dobrym stanie, można kupić za około 50 tysięcy złotych.

Zdjęcia: Ford

Przeczytaj również