Spis treści:
- Fiat Panda – geneza
- Napęd, wyposażenie, silniki
- Aktualne ceny
Fiat, który nadal jest hitem
Pierwsza generacja modelu Fiat Panda pojawiła się na rynku w 1980 roku i była produkowana aż przez 23 lata. Nie będziemy dziś poruszać jej tematu, bo nie ma to najmniejszego sensu. Natomiast już w 2003 roku zadebiutowała druga generacja. I tutaj sytuacja wygląda już zupełnie inaczej. Pomimo faktu, że konstrukcja pojawiła się na drogach 22 lata temu, przetrwała. Ludzie nadal z niej korzystają – nadal robią z niej znakomity użytek. To samochód, który nie ma zbyt wielu wad. A nawet jeśli jakieś ma – przy tej cenie nie mają one żadnego znaczenia.

Fiat Panda był dostępny w wielu różnych odsłonach. Mógł posiadać nawet napęd na cztery koła. I był to napęd niezwykle solidny, o czym sam się niegdyś przekonałem. Zaśnieżona, kręta górska droga nie stanowiła tutaj żadnego wyzwania. Niby to mały, miejski hatchback, natomiast to nadwozie ma w sobie coś wyjątkowego. Pomimo swoich rozmiarów, Panda była stosunkowo przestronna. Samochód był podwyższony i zapewniał kierowcy znakomitą widoczność. Świetnie pracowała też skrzynia biegów.
Panda – świetna opcja na dziś?
Silniki były słabe – nie oszukujmy się. Benzynowe do 1.1, 1.2 oraz 1.4 o mocy 54, 60, 69 oraz 100 koni mechanicznych. Był też diesel 1.3 Multijet o mocy 70, lub 75 koni oraz opcja z fabryczną instalacją gazową, która generowała 52 konie. Było zatem raczej wolno i słabo – jedynym wyjątkiem było tu 1.4 16V o mocy 100 koni. Z drugiej strony – silniki były oszczędne a samochód był wygodny i w miarę dobrze wyposażony. Fiat Panda to świetny samochód. Wyprodukowano go w liczbie przeszło 2 milionów egzemplarzy. A produkcję drugiej generacji zakończono wyłącznie dlatego, że zmieniały się przepisy i dostosowanie pod nie ówczesnej Pandy było absolutnie nielogiczne.

A teraz coś, z czym absolutnie nie da się dyskutować. Sprawne egzemplarze Pandy drugiej generacji kupimy dziś nawet w okolicach 2500 zł. Nawet jeśli starszy Fiat ma jakieś wady, to czy w takiej cenie będziemy zwracać na nie szczególną uwagę? Dopóki samochód jest sprawny i nie wymaga natychmiastowego wkładu finansowego, temat wydaje się zamknięty. 2500 zł to dziś pułap początkowy. Na rynku znajdziemy droższe egzemplarze – za 4, 5, 6, 8, czy 10 tysięcy. Wszystko zależy od tego, czego szukamy i jakie mamy wymagania.
Zdjęcia: Fiat / Stellantis