Dramat lidera WRC na Rajdzie Sardynii. Ogier coraz bliżej sukcesu. Bardzo dobry dzień Kajetanowicza

Za nami drugi dzień Rajdu Sardynii – 6. rundy sezonu WRC. Zawodnicy mają za sobą maratoński, 149-kilometrowy etap bez żadnego serwisu. Taki harmonogram sprawiał, że trzeba było znaleźć kompromis pomiędzy szybką jazdą i walką o pozycje a dbaniem o samochód. Taka sztuka niestety nie udała się liderom mistrzostw świata, Thierry’emu Neuville’owi i Martijnowi Wydaeghe. Co się stało?

Kajetan Kajetanowicz Maciej Szczepaniak ORLEN Rally Team Rajd Sardynii WRC
Podaj dalej

Ten artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z ORLEN.

Dramat lidera WRC o poranku

Podczas piątkowego etapu Rajdu Sardynii zdecydowanie najszybszymi załogami byli Sebastien Ogier z Vincentem Landais oraz Ott Tanak z Martinem Jarveoją. Francuzi oraz Estończycy zbudowali sobie przewagę nad rywalami i już po pierwszym dniu wydawało się, że to oni stoczą między sobą walkę o zwycięstwo. Więcej czasu tracili Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe, natomiast to było akurat oczywiste. Jako liderzy WRC w piątek otwierali trasę i czyścili ją dla pozostałych. To naturalnie musiało przynieść straty czasowe… chociaż nie były one duże.

Kajetan Kajetanowicz Maciej Szczepaniak ORLEN Rally Team Rajd Sardynii WRC
fot. Kajto.pl

Belgowie wciąż realnie mogli walczyć minimum o 3. miejsce. I rzeczywiście – liderzy mistrzostw przeskoczyli na podium już po pierwszej porannej próbie. Szybko okazało się, że z lepszą pozycją startową prezentują oni w sobotę tempo porównywalne, albo nawet lepsze od pierwszej dwójki. Oczywiście odrobienie strat z piątku wydawało się niemożliwe, ale Neuville i Wydaeghe kręcili kapitalne czasy i błyskawicznie powiększali swoją przewagę nad kolejnymi załogami. Trzecie miejsce wydawało się tutaj pewnikiem. No właśnie – wydawało się…

Chwila dekoncentracji…

Po wygranej próbie Tempio Pausania załogi wyruszyły na drugi przejazd oesu Tula. I tam… wszystko poszło nie tak dla załogi Hyundaia. Belgowie przesadzili z prędkością w jednym z zakrętów i osunęli się z drogi. Zawisnęli tam w taki sposób, że wyciągnięcie ich i20 N Rally1 nie było możliwe bez specjalistycznego sprzętu. Zamiast niemal pewnego 3. miejsca… Belgowie skończyli z niczym. Ta sytuacja sprawiła, że Thierry i Martijn stracili potencjalne 13 punktów za sobotni etap. Sobota na włoskiej wyspie może się później śnić Belgowi po nocach. To może mieć ogromny wpływ na losy mistrzostw świata. Pierwszy i zarazem bardzo kosztowny błąd liderów Hyundaia w tym sezonie…

Kajetan Kajetanowicz Maciej Szczepaniak ORLEN Rally Team Rajd Sardynii WRC
fot. Kajto.pl

Po przygodzie Neuville’a i Wydaeghe, Tanak z Jarveoją dostali polecenie zespołowe, aby nie ryzykować. Hyundai nie mógł sobie pozwolić na utratę drugiego samochodu. Dlatego też Estończycy niejako wycofali się z walki o zwycięstwo z Ogierem i Landais. Ott i Martin dojechali do mety etapu spokojnie i bez podejmowania ryzyka. Stracili pozycję liderów w rajdzie… ale zdobyli bardzo dużo punktów do klasyfikacji mistrzostw świata. I co najważniejsze dla Hyundaia – dowieźli do mety sobotniego etapu miejsca 2-3 razem z załogą Sordo / Carrera. Te załogi wykonały swoje zadanie w 100 procentach.

Po kolejne zwycięstwo w WRC

Po zakończeniu sobotniego etapu Ogier i Landais mają przewagę w wysokości 17,1 s nad Tanakiem i Jarveoją. Trzeci są Sordo i Carrera ze stratą ponad 2 minut. Na kolejnych pozycjach są Elfyn Evans ze Scottem Martinem oraz Gregoire Munster z Louisem Louką. I to by było na tyle, jeśli chodzi o auta Rally1. Adrien Fourmaux i Alexandre Coria są daleko, bo po wczorajszych problemach z elektroniką jadą w systemie SupeRally. O Thierrym Neuville’u i Martijnowi Wydaeghe już wspominaliśmy. Takamoto Katsuta i Aaron Johnston musieli się z kolei wycofać ze względu na problemy ze skrzynią biegów.

Kajetan Kajetanowicz Maciej Szczepaniak ORLEN Rally Team Rajd Sardynii WRC
fot. Kajto.pl

Jutro niedziela, a więc… teoretycznie rajd rozpoczyna się od nowa. Na szali jednak wciąż jest mnóstwo punktów do zdobycia. Maksymalnie 12 – 7 za niedzielny etap oraz 5 za Power Stage. Kto jutro zaryzykuje i pojedzie po dodatkowe punkty? A kto będzie chciał szanować swoje miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu i ryzyka nie podejmie? Nie wszystko w tym rajdzie jest już rozstrzygnięte. Finałowy etap rywalizacji zapowiada nam się naprawdę bardzo ciekawie.

Świetny dzień Kajetanowicza

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak rozpoczynali sobotni etap na 13. miejscu w WRC 2 i 11. w WRC 2 Challenger. Załoga ORLEN Rally Team miała swoje problemy, m.in. z ustawieniami auta. Trzeba było jednak mieć na uwadze to, że jest to długi i bardzo trudny rajd. Tu liczy się doświadczenie i umiejętność zadbania o samochód i opony. Kajetanowicz po raz kolejny potwierdził, jak znakomitym jest kierowcą. Zespół znalazł lepsze ustawienia i sobota wyglądała już zupełnie inaczej, niż piątek…

Kajetan Kajetanowicz Maciej Szczepaniak ORLEN Rally Team Rajd Sardynii WRC
fot. Kajto.pl

Takim oto sposobem Polacy wspierani przez ORLEN awansowali dzisiaj z 13. na 4. miejsce w WRC 2! W klasie WRC 2 Challenger oznacza to awans z 11. na 3. miejsce. Fantastyczny etap w wykonaniu Kajetanowicza i Szczepaniaka. To się nazywa odpowiedni kompromis pomiędzy tempem i prędkością oraz dbaniem o samochód. Doświadczenie mistrza świata w WRC 2 Challenger znów dało o sobie znać. Jutro zadanie wydaje się proste – dowieźć podium i cenne punkty na Sardynii do mety. Zarówno w klasie WRC 2, jak i WRC 2 Challenger prowadzą Sami Pajari i Enni Malkonen.

Wyniki Rajdu Sardynii 🇮🇹 2024 po sobocie (TOP10)

Poz. Załoga Samochód Czas
1. 🇫🇷 Ogier / 🇫🇷 Landais Toyota 2:39:43.2
2. 🇪🇪 Tanak / 🇪🇪 Jarveoja Hyundai +17.1
3. 🇪🇸 Sordo / 🇪🇸 Carrera Hyundai +2:12.8
4. 🇬🇧 Evans / 🇬🇧 Martin Toyota +2:43.4
5. 🇱🇺 Munster / 🇧🇪 Louka M-Sport +5:28.8
6. 🇫🇮 Pajari / 🇫🇮 Malkonen GR Yaris Rally2 +5:38.5
7. 🇫🇷 Rossel / 🇫🇷 Boulloud C3 Rally2 +6:33.2
8. 🇪🇸 Solans / 🇪🇸 Sanjuan GR Yaris Rally2 +6:45.2
9. 🇵🇱 Kajetanowicz / 🇵🇱 Szczepaniak Fabia RS Rally2 +8:12.1
10. 🇨🇿 Prokop / 🇨🇿 Ernst Fabia RS Rally2 +8:22.1

Przeczytaj również