Diesel, który jest stworzony do oszczędzania. Teraz kosztuje 10 tysięcy złotych. Brzmi jak okazja…

Starszy Diesel, który mało pali i jest śmiesznie tani. Brzmi jak plan idealny, prawda? Ktoś być może potraktuje to jako żart, natomiast w dobie poszukiwania oszczędności, godzimy się na wiele kompromisów. Nie interesuje nas wiek auta. Nie interesuje nas napęd, ani normy emisji spalin. W pewnym momencie wszystko to przestaje mieć znaczenie. Kiedy szukamy taniego środka transportu, stary i oszczędny Diesel może być rozwiązaniem idealnym.

Skoda Fabia druga generacja face lifting cena spalanie
Podaj dalej

Diesel, który jest stworzony do oszczędzania

Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w 2023 roku park pojazdów silnikowych w Polsce miał stan bez mała 36 milionów sztuk. Nieco ponad 27 milionów aut z tego grona stanowiły samochody osobowe. Zgodnie z danymi, największą grupę w tym parku stanowią pojazdy w wieku przekraczającym 20 lat (43,9 %). Druga najliczniejsza grupa to auta z przedziału wiekowego 11-20 (35,3 %). Związek w jednym z raportów podaje, że w 2023 roku średni wiek samochodu osobowego wynosił 15,1 roku. Mediana sięgnęła 16 lat. W obu przypadkach były to dane gorsze, niż rok wcześniej. W skrócie – nasze auta się starzeją a nowych kupujemy coraz mniej…

Skoda Fabia druga generacja face lifting cena spalanie
fot. Skoda Media

Polaków nie do końca interesuje to, ile lat ma samochód. Szczególnie teraz, w dobie społecznych niepokojów. Sytuacja jest trudna, skomplikowana. Najpierw pandemia, później wojna… Rosnące ceny, drożyzna, poszukiwanie oszczędności… Ta sytuacja nie sprzyja temu, aby park pojazdów silnikowych w Polsce młodniał. Wręcz przeciwnie. Wydaje się, że ta średnia może się jeszcze bardziej zestarzeć. Jaki procent Polaków jest w stanie pozwolić sobie na zakup w miarę nowego auta? A jaki procent zdecyduje się na starsze, tylko dlatego, że jest o wiele tańsze i na nic innego go nie stać?

W poszukiwaniu kompromisu

Poszukując najbardziej ekonomicznych rozwiązań musimy spojrzeć w kierunku aut napędzanych silnikiem typu Diesel. Naturalnie mowa tutaj o stosunku tej ekonomii do ceny. Oczywistym jest, że bardziej oszczędnym rozwiązaniem jest samochód hybrydowy, ale tutaj możemy zapomnieć o takiej cenie, jak w przypadku starszego Diesla. Tym bardziej, że Polacy udowadniają, że wiek samochodu nie ma dla nich znaczenia. Posiadanie 15-letniego Diesla to coś absolutnie normalnego. I nikogo taki stan rzeczy na polskich drogach nie powinien dziwić.

Skoda Fabia druga generacja face lifting cena spalanie
fot. Skoda Media

Odpowiedzią na to wszystko może być… Skoda Fabia drugiej generacji. Produkowana była od 2007 roku, natomiast w 2010 roku pojawiła się wersja po face liftingu. Zmienił się m.in. przedni zderzak, lampy i chłodnica. Samochód wyglądał jednocześnie o wiele bardziej nowocześnie. Internauci twierdzą wprost, że po brzydkiej pierwszej generacji, tutaj mieliśmy ewidentny powiew świeżości. Fabia była ładna i mogła się podobać. Oferowana była w wielu wariantach silnikowych. M.in. z silnikiem Diesel o pojemności 1,6 l. A ten zgodnie z raportami użytkowników cechował się wyjątkowym spalaniem. 4,2 litra na 100 kilometrów w cyklu mieszanym. I mniej, niż 4 litry, na trasie. Ktoś coś mówił o tanim, oszczędnym Dieslu?

Ale czy tanie?

No właśnie – bo przecież nie wspomniałem jeszcze nic o cenie. Drugą generację Fabii – tę po face liftingu – można dziś kupić za około 10 tysięcy złotych. Mowa tutaj w większości o roczniku 2011, który będzie miał zaraz 14 lat. A zatem to i tak młodsze auto, niż nasza krajowa średnia. Dotyczy to wariantów z silnikiem Diesel o mocy 75, 90 lub 105 koni. Za okolice 10 tysięcy złotych można zatem kupić ładne i niezbyt stare jak na polskie standardy auto. Przede wszystkim bardzo oszczędne i cieszące się dobrą opinią wśród jego użytkowników. Czy w czasach poszukiwania oszczędności potrzeba czegoś więcej?

Zdjęcia: Skoda Media

Przeczytaj również