Do napisania tego materiału zainspirował mnie tekst, który powstał na portalu „Interia”. Tam jeden z redaktorów poruszył temat znaku stop przy przejeździe kolejowym z sygnalizacją. Zresztą bardzo słusznie zauważając przy tym, że polscy kierowcy mają gdzieś ten znak. Jeśli sygnalizacja jest wyłączona, to jadą. W ich mniemaniu w tym przypadku znak „STOP” nie obowiązuje… bo przecież sygnalizacja nie informuje o tym, że nadjeżdża pociąg.

To oczywiście błąd. Znak „STOP” obowiązuje w tej sytuacji normalnie. Tak czy inaczej musisz się zatrzymać. Zapamiętaj – jeśli przed przejazdem kolejowym jest znak B-20, to bez względu na wszystko musisz się przed nim zatrzymać. Zatrzymać musi się każdy. To nie jest tak, że ktoś przed tobą się zatrzymuje, a ty jedziesz za nim. Każdy, po kolei, bez wyjątku, musi się zatrzymać przed przejazdem, jeśli informuje o tym znak B-20.
Gdzie dokładnie trzeba się zatrzymać? Pamiętajmy o tym, że to nie znak wyznacza linię zatrzymania! W tym przypadku, przed torami, miejsce zatrzymania wyznacza znak G-3, czyli Krzyż Świętego Andrzeja. Jeśli przed przejazdem występuje linia zatrzymania, powinna być ona wskazana dokładnie w punkcie znaku G-3.

Gdzie nie działa znak „STOP”?
Możecie zapytać – po co zatrzymywać się przed przejazdem kolejowym, skoro sygnalizacja nie wskazuje, że nadjeżdża pociąg? A co wtedy, kiedy sygnalizacja będzie zepsuta? Co w przypadku awarii? Znacie już odpowiedź na to pytanie. Czy może w ogóle zdarzyć się sytuacja, kiedy znak B-20 nie obowiązuje i nie trzeba się zatrzymywać pomimo jego obecności?

Otóż tak – jest taka możliwość. Jeśli na danym skrzyżowaniu działa sygnalizacja świetlna, znaki nie mają znaczenia. Dla przykładu, jeśli dojeżdżasz do skrzyżowania i widzisz, że masz zielone światło, ale jednocześnie widzisz znak „STOP”, jedziesz dalej. W tym przypadku znak nie ma znaczenia. Znak działa tu wyłącznie w przypadku, kiedy sygnalizacja świetlna byłaby wyłączona. Zawsze w hierarchii sygnalizacja świetlna jest na skrzyżowaniu ponad znakami.
Warto też utrwalić sobie miejsce zatrzymywania przy znaku B-20. Miejsca zatrzymania nie wyznacza samo miejsce w którym stoi znak. Zatrzymujemy się dopiero na linii zatrzymania. Jeśli taka linia nie występuje, zatrzymujemy się w miejscu, z którego mamy dobrą widoczność na skrzyżowanie i jednocześnie nie utrudniamy ruchu.