Czy to już pora na to, aby wymienić opony na letnie? Przepisy są w tej materii jasne i oczywiste…

Czy to już pora na to, aby wymienić opony na letnie? Przepisy są w tej materii jasne i oczywiste…

opony letnie zimowe opona wymiana zmiana

Podaj dalej

Większość kierowców ma w tym momencie na kołach swojego samochodu opony zimowe. Za oknem zima – śnieg, lód, temperatury poniżej zera – więc „zimówki” są raczej wskazane, prawda? Ale są w naszym kraju takie rejony, gdzie ani śniegu, ani lodu nie ma. A temperatury też raczej poniżej 0 stopni Celsjusza nie spadają. Czy to już pora na to, aby założyć opony letnie? Przepisy są w tej materii jasne.

Kiedy wymienić opony? Większość kierowców zadaje sobie to pytanie w dwóch okresach w roku. Najpierw na wiosnę, kiedy temperatury zaczynają rosnąć a później jesienią, kiedy temperatury zaczynają spadać. Wtedy każdy próbuje się wstrzelić idealnie z terminem, aby cały czas zachować optymalny poziom bezpieczeństwa. Oczywiście są też tacy, którzy opon nie wymieniają w ogóle, bo mają na przykład opony całoroczne. Eksperci się spierają na ten temat, ale według prawa nie ma w tym nic złego.

opony letnie zimowe opona wymiana zmiana
Pixabay

Kiedy należy wymienić opony? Stara zasada mówi o tym, że graniczną temperaturą jest 7 stopni Celsjusza. Oczywiście nie chodzi tutaj o to, że nagle jednego dnia przez godzinę temperatura wzrośnie powyżej 7 stopni. Chodzi o to, aby taka temperatura utrzymywała się co najmniej przez kilka dni – powiedzmy, przez tydzień. Bierze się pod uwagę albo średnią dobową temperaturę albo średnią temperaturę z godzin, w których najczęściej poruszamy się samochodem. Jeśli utrzymuje się powyżej 7 stopni – to dobra pora na opony letnie. Jeśli poniżej 7 – potrzebne będą opony zimowe.

Benzyna już za 6,26 zł a diesel za 7,03 zł! Gdzie można skorzystać z takich promocyjnych cen paliw?

W związku z tym trochę dziwnie słucha się pytań kolejnych osób, czy początek, czy połowa lutego to dobry moment na zmianę opon. W wielu miejscach w naszym kraju temperatury wciąż utrzymują się na minusie. Jeśli temperatury są dodatnie, to kręcą się gdzieś maksymalnie w okolicach 2, albo 3 stopni. Wobec tej analizy, którą przedstawiłem przed momentem, zmiana opon w takich warunkach byłaby szaleństwem. Ale co mówią na ten temat przepisy prawda? Czy to już odpowiednia pora?

opony letnie zimowe opona wymiana zmiana
Pixabay

Kiedy zmienić opony zgodnie z przepisami?

I tutaj dochodzimy do pewnego paradoksu, bowiem zgodnie z przepisami opony można wymienić już dzisiaj. Można było je wymienić w połowie stycznia. Ba – zgodnie z przepisami prawa – opon nie trzeba zmieniać w ogóle. W świetle prawa to zupełnie nieistotne, czy jeździsz na oponach letnich, czy na zimowych. Wymiana opon jest jedynie zalecana, ale nie jest obowiązkowa. A jeśli nie jest obowiązkowa, to nikt nie może nas ukarać za to, że mamy nieodpowiednie opony.

Odśnieżyłeś już chodnik przy swoim domu? Jeśli nie, czeka na ciebie grzywna nawet 1500 zł! Pamiętaj

Oczywiście pisząc nieodpowiednie mam na myśli nieodpowiednie do pory roku. Nie ma możliwości ukarania kierowcy za to, że w lecie jeździ na zimowych oponach, albo w zimie na letnich. Mandat „za opony” dostać można. Na przykład w przypadku bieżnika, który jest zbyt niski. Albo kiedy mamy założone na kołach zupełnie inne opony. Opony muszą mieć homologację drogową, muszą być takie same i tak dalej. Więc tak – teoretycznie można dostać mandat za złe opony. Ale nie w przypadku tego, czy są to opony zimowe, albo letnie.

Mandat to w tej sytuacji za mało. Policja zabiera za to dowody rejestracyjne. Nie możesz dalej jechać!

Dla wielu osób takie przepisy są mocno kontrowersyjne. Jeśli coś nie jest obowiązkowe, tylko zalecane, to wiele osób „ma to gdzieś”. Dlatego nie brakuje ludzi, którzy w zimie jeżdżą na oponach letnich… i to w nienajlepszej kondycji. A później nadchodzą ferie i tacy artyści jadą w Tatry, Beskidy albo Bieszczady i są zaskoczeni tym, że na drodze leży śnieg. Później jest płacz, bo samochód jest rozbity, bo nie dało się ani zahamować, ani ruszyć, ani przyspieszyć… ani w sumie nic się nie dało zrobić, bo przecież to są opony letnie, które przy śniegu i temperaturze -5 stopni Celsjusza do niczego się nie nadają.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News