Chiński producent aut zdobywa polski rynek. Jego SUV robi ogromne wrażenie. To nasza przyszłość?

Samochody z segmentu SUV są najchętniej wybieranymi przez Polaków autami. Mają nie tylko największy udział w rynku, ale także cechują się największym wzrostem zainteresowania. Każdy producent chcący odnosić sukcesy w Europie, musi posiadać w swojej ofercie dobrego SUV-a. A najlepiej… kilka. Wydaje się, że Chińczycy doskonale to rozumieją. I to zaczyna przynosić pierwsze efekty. Czy rynek motoryzacyjny w Europie zaczyna się zmieniać?

SUV chiński
Podaj dalej

Ten SUV robi duże wrażenie. Chińczycy coraz mocniejsi

Z raportu KPMG oraz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku w Polsce zarejestrowano 398 tysięcy nowych samochodów. Stanowi to wzrost o 13,8% względem analogicznego okresu w ubiegłym roku. Nikogo nie zdziwi fakt, że największy udział w tej sprzedaży ma segment SUV. W raporcie KPMG i PZPM jest on rozbity na trzy grupy. Mowa tutaj o małych SUV-ach i crossoverach, średnich SUV-ach i crossoverach oraz dużych SUV-ach i crossoverach. Łącznie w tych trzech kategoriach w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku sprzedano 227 tysięcy aut.

Dacia Duster SUV cena osiągi parametry silnik
Obraz Zdravko Shishmanov z Pixabay

Oznacza to ni mniej, ni więcej, że prawie 57% aut sprzedawanych aktualnie w Polsce to SUV-y. Spójrzmy też na tempo wzrostu… Trzy grupy SUV-ów i crossoverów „rosły” odpowiednio o 20%, 23% oraz 18%. Tylko jedna grupa zanotowała w omawianym czasie większy wzrost sprzedaży i były to kombivany. Natomiast mowa tutaj o zaledwie 6,1 tys. sprzedanych aut. W przypadku średnich rozmiarów SUV-ów i crossoverów licznik zatrzymał się na… 135,8 tys. sprzedanych pojazdów. Te liczby robią jednak duże wrażenie.

Który producent na szczycie?

Oczywiście nikogo nie zdziwi fakt, że najwięcej aut w Polsce sprzedała w tym okresie Toyota. W samym październiku japoński producent sprzedał 8961 samochodów. To więcej, niż łączny wynik Skody i Volkswagena – odpowiednio drugich i trzecich w rankingu. Warto natomiast zwrócić uwagę na pozycję 17. Tutaj w październiku znalazło się… MG. Chiński producent sprzedał w omawianym okresie 682 auta, co stanowi wzrost rok do roku na poziomie… 8425%. MG już zostawiło za sobą Suzuki, Nissana, czy Mazdę. Wkrótce może przeskoczyć chociażby Peugeota, czy Opla.

MG ZS Hybrid 2025 SUV
MG ZS Hybrid 2025

To niespecjalnie zaskakujące. Chińscy producenci cieszą się w Europie coraz większym zainteresowaniem i zaufaniem. Również w Polsce. Ma to związek m.in. z przytoczonymi przeze mnie statystykami dotyczącymi SUV-ów. A tak się składa, że akurat MG ma w swojej ofercie chociażby modele HS i ZS. Wyglądają naprawdę dobrze i zapewniają świetny stosunek ceny do jakości. Czy to jest klucz do sukcesu na europejskim rynku samochodów?

Dane mówią wprost…

Inny chiński producent – BAIC – wszedł do Polski z trzema autami. Wszystkie trzy to SUV-y – Beijing 3, Beijing 5 i Beijing 7. BYD też oczywiście stawia na ten segment, bo tutaj króluje piękny, nowoczesny, agresywny Seal U. Na liście najbardziej popularnych chińskich aut w Polsce pierwsze trzy pozycje to MG HS, MG ZS i BAIC Beijing 5. Oczywiście nie trzeba dodawać, że wszystkie to SUV-y. Wydaje się, że to prosty klucz do sukcesu. Szczególnie, że ceny chińskich aut na tle europejskiej konkurencji często wydają się absurdalnie niskie.

Zdjęcie główne: GLady z Pixabay

Przeczytaj również