Będzie kolejna zmiana przepisów? Kierowcy będą zadowoleni z nowych rozwiązań na drogach?

Będzie kolejna zmiana przepisów? Kierowcy będą zadowoleni z nowych rozwiązań na drogach?

wyprzedzanie podwójna ciągła wyprzedził wyprzedzić ciągła linia legalne

Podaj dalej

Zmiana przepisów za zmianą przepisów. W polskim prawie co chwilę pojawia się coś nowego. Jedne pomysły są lepsze – jak np. odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości powyżej 50 km/h w terenie zabudowanym, czy jazdę pod wpływem alkoholu, a drugie gorsze – jak chociażby pierwszeństwo pieszych na przejściach. Mam wrażenie, że często nowe przepisy to tylko sztuka dla sztuki. A jak realnie poprawić bezpieczeństwo?

Mądrzy ludzie codziennie zadają sobie to pytanie – jak poprawić bezpieczeństwo na drogach? Na polskich drogach co roku giną tysiące osób. Dziesiątki tysięcy osób są ranne. Dlaczego? Czy nasze przepisy nie są dokładne, nie regulują konkretnych kwestii? Regulują wszystko to, co powinny regulować. Ale dobre przepisy to jedno – a ich przestrzeganie to coś zupełnie innego. Jak realnie sprawić, aby sytuacja się poprawiła? Potrzebna jest kolejna zmiana przepisów? Być może tak…

zmiana przepisów zmiany nowe przepisy kontrola ruch drogowy mandat kara
Freepik

Jakie są sposoby na poprawę bezpieczeństwa na drogach według sztucznej inteligencji? „Infrastruktura – budowa bezpiecznych dróg, ciągów pieszo-rowerowych, oświetlenie, wycinki drzew i krzewów, które utrudniają widoczność na drodze. Dobra infrastruktura drogowa pozwala na płynne przemieszczanie się pojazdów oraz zwiększa bezpieczeństwo na drogach” – pisze mi czat OpenAI. I nie można się z tym nie zgodzić. Często te nasze drogi pozostawiają wiele do życzenia. 100 procent racji co do oświetlenia – również na przejściach dla pieszych…

Dostałeś już karę za radio w samochodzie? Uważaj, kontrola może cię zaskoczyć – będziesz płacił

Co jeszcze poprawi bezpieczeństwo według AI? „Technologia – zastosowanie nowoczesnych technologii, takich jak systemy bezpieczeństwa aktywnego (np. ABS, ESP) oraz pasywnego (np. poduszki powietrzne) w pojazdach, a także inteligentnych systemów transportowych (ITS), które pozwalają na lepszą koordynację ruchu drogowego”. I tutaj ponownie – trudno się nie zgodzić. Nowoczesne systemy w samochodach zdecydowanie wpływają na poprawę bezpieczeństwa…

zmiana przepisów zmiany nowe przepisy kontrola ruch drogowy mandat kara
fot. freepik

Na co jeszcze AI zwraca uwagę?

Być może najważniejszy punkt, czyli… „Edukacja – kampanie informacyjne, szkolenia dla kierowców, pieszych i rowerzystów. To ważne, aby każdy uczestnik ruchu drogowego znał i przestrzegał zasad ruchu drogowego oraz zrozumiał konsekwencje nieprzestrzegania tych zasad”. Edukacja jak najbardziej jest potrzebna. Ale solidna i rzetelna. Należy przyjrzeć się temu, jak wyglądają nauki oraz egzaminy na prawo jazdy. Czy osoba zdająca egzamin rzeczywiście jest kierowcą, czy tylko posiadaczem prawa jazdy? Jak wychować prawdziwych kierowców?

Jakie policjant ma uprawnienia podczas kontroli drogowej? Ty też nie wiedziałeś o tym przepisie?

Na liście są też „Kontrole – zwiększenie liczby kontroli drogowych, które przeprowadzają policja i inne służby. Kontrole powinny dotyczyć nie tylko przestrzegania przepisów ruchu drogowego, ale także stanu technicznego pojazdów”. I tutaj również sztuczna inteligencja się nie myli. Większa liczba kontroli i zwracanie uwagi na stan techniczny pojazdów bez dwóch zdań wiele by zmieniły. Ale na tej liście brakuje jeszcze jednej kwestii. Moim zdaniem – bardzo ważnej kwestii.

Tankujesz paliwo w taki sposób? Grozi ci za to mandat w wysokości 3000 zł. Nigdy tego nie rób!

Mianowicie… karanie! Co bardziej wystraszy kierowcę, niż wizja kary? Jakim straszakiem na kierowców była wizja 500 zł mandatu? Przypominam, jeszcze do niedawna tyle wynosił maksymalny mandat według polskiego taryfikatora. Teraz wynosi 5000 zł i mówimy tutaj już o czymś zupełnie innym. 5000 zł to realny strach, nie to, co 500 zł. I może warto iść w tym kierunku? Może po prostu trzeba wprowadzić takie kary, aby kierowcy bali się łamania przepisów?

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News