Nowe paliwo od 1 października
Astronomiczna jesień rozpoczęła się 22 września. Kolejnego dnia przypadał początek tej kalendarzowej. Dzień stał się zatem krótszy od nocy i ten stan w kolejnych tygodniach będzie się pogłębiał. Już w październiku długość „dnia” spadnie poniżej 10 godzin. Jesień ma do siebie to, że nie tylko wcześniej robi się ciemno, ale spadają też temperatury. W ostatnich dniach noce w wielu miejscach przyniosły temperatury sięgające zera. Na zmianę pogody musimy przygotować nie tylko siebie, ale także nasze samochody.
Jednym z elementów takich zmian i przygotowań jest nowe paliwo na stacjach. Nie każdy o tym wie, natomiast w trakcie całego roku paliwo na stacjach zmienia się aż czterokrotnie. Wariant letni obowiązuje od 1 maja do 30 września w przypadku benzyny i od 16 kwietnia do 30 września w przypadku diesla. Oznacza to, że już 1 października na stacjach pojawi się nowy rodzaj paliwa – a więc już nie letnie, tylko przejściowe. Właśnie okres przejściowy potrwa do 15 listopada w przypadku diesla i do 31 października w przypadku benzyny. Następnie na stacjach pojawi się paliwo zimowe.
Czym różnią się paliwa?
W przypadku benzyny problem nie jest aż tak skomplikowany. Sytuację można przedstawić w szybkim skrócie. Korzystając z letniej benzyny zimą, samochód może mieć problem z odpaleniem. Z drugiej strony korzystając z zimowej benzyny latem, auto odpali bez trudu, natomiast problemy mogą pojawić się w trakcie jazdy, a silnik może nawet gasnąć. Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku diesla. Tutaj ewentualne problemy mogą być o wiele bardziej kosztowne.
Co do zasady letni diesel ma wytrzymać w temperaturach sięgających 0 stopni, przejściowy -10 stopni a zimowy -20 stopni. Natomiast nawet gdyby zaszła taka potrzeba, istnieje możliwość szybkiego reagowania, aby samochód był w stanie normalnie funkcjonować nawet przy niższych temperaturach. Paliwo w zależności od rodzaju różni się więc składem oraz właściwościami. Wszystko po to, aby samochód zawsze mógł pracować w optymalnych dla siebie warunkach i aby paliwo możliwie jak najlepiej utrzymywało odpowiednie normy i charakterystykę.
W grudniu podwyżki cen?
Mamy również dwa rodzaje paliwa LPG. Tylko dwa – letnie i zimowe. Tutaj do zmian dochodzi odpowiednio 1 kwietnia oraz 1 grudnia. Różnica polega na tym, że w letnim autogazie dominuje butan, zaś w zimowym propan. Ta zmiana proporcji sprawia, że w zimie LPG zazwyczaj jest droższe. Tylko dlatego, że propan jest droższy od butanu. Należy tutaj również podkreślić, że wymiana LPG na stacjach rozpocznie się przed 1 grudnia. Jest to data graniczna, od której autogaz na stacjach musi już mieć parametry zimowe.
Zdjęcie wyróżniające: IADE-Michoko z Pixabay