Nowe dziecko z Mladej Bolesław miało za zadanie nie tylko ukrócić dominację popularnego konkurenta, ale także udźwignąć na barkach schedę po swojej starszej siostrze. Przed Państwem nowa rajdowa broń SKODA Motorsport: Fabia R5.
Inżynierowie w Mladej Bolesław zasiedli po raz pierwszy do desek kreślarskich jeszcze w 2013 roku. Wtedy też zespół poinformował rajdowy świat o zamiarze wprowadzenia modelu R5. Kolejne miesiące to intensywne przygotowania za zamkniętymi drzwiami, by podczas lipcowego Rajdu Bohemia uchylić rąbka tajemnicy – Czesi zdecydowali się wówczas wysłać nowe auto w starym nadwoziu na testy jako „zerówkę”. Po raz pierwszy nową karoserię mogliśmy podziwiać pod koniec listopada 2013 roku, jednak włodarze SKODA Motorsport nie zdecydowali się jeszcze na porzucenie maskującego malowania.
Oficjalna prezentacja SKODY Fabia R5 miała miejsce nieco ponad pół roku później, na początku kwietnia. Podczas ceremonii odsłonięcia nowej rajdówki zespół zapowiedział również program startów w mistrzostwach Czech oraz Rajdowych Mistrzostwach Świata w kategorii WRC 2.
Na pierwsze sukcesy nowej maszyny nie trzeba było czekać długo – już podczas pierwszej rundy czempionatu rozgrywanego na trasach naszych południowych sąsiadów Fabia R5 świętowała swoje pierwsze zwycięstwo. Zanim Jan Kopecky i spółka podnieśli pierwszy puchar, SKODA Motorsport sprawdziła swoje nowe auto na ponad dziesięciu tysiącach kilometrów tras testowych. Oprócz rodzinnych stron jeżdżono także w Austrii, Niemczech, Francji, Grecji, Hiszpanii, Finlandii i Włoszech. Warto również nadmienić, że SKODA od początku rozwijała program przy współpracy najważniejszych klientów, a więc za kierownicą testowego egzemplarza oprócz Kopecky’ego, czy Lappiego, zasiadali także Freddy Loix i Raimund Baumschlager, którzy szybko dorzucili do woreczka ŠKODY kolejne zwycięstwa.
Kolejne miesiące to okres panowania SKODY w Czechach, a także dominacja w WRC. Od pierwszego zwycięstwa w Rajdzie Sumava Jan Kopecky nie schodził z najwyższego stopnia podium w trakcie trwania całego sezonu, pewnie sięgając po mistrzowski tytuł.
Debiut w WRC 2 zakończył się dla SKODY miejscem na podium, a pierwsze zwycięstwo było tylko kwestią czasu, rozstrzygniętą podczas Rajdu Polski. Fabia R5 w swoim debiutanckim sezonie zdobyła także mistrzowskie tytuły w Austrii i Belgii oraz zwycięstwa w Niemczech, Wielkiej Brytanii czy Węgrzech.
Miniony sezon pokazał dobitnie, że Czesi jak zwykle odrobili swoje zadanie domowe i odnieśli wiele sukcesów już w pierwszym roku startów nowym samochodem. W sezonie 2016 czeka ich niełatwe zadanie, choć historia pokazuje, że zespół z Mladej Bolesław radził sobie z każdym wyzwaniem.
SKODA Fabia R5 – dane techniczne
Długość: 3994 mm
Szerokość: 1820 mm
Masa: 1230 kg
Silnik: turbodoładowany, czterocylindrowy, z bezpośrednim wtryskiem paliwa
Pojemność: 1620 cm3
Moc: ok. 280 KM
Moment obrotowy: 420 Nm
Przeniesienie napędu: na cztery koła
Skrzynia biegów: sekwencyjna, pięciobiegowa
Zawieszenie: kolumny McPhersona z przodu i z tyłu
Pojemność baku: 82,5 l
Spalanie: 0,6 l/km oes
Koła: asfalt 8’x18’/szuter 7’x15