Kolejny europejski producent z branży motoryzacyjnej kończy działalność. Był na rynku od ponad 80 lat

Kolejny europejski producent z branży motoryzacyjnej kończy swoją działalność. Ponad 500 osób zostanie zwolnionych, a fabryka będzie zamknięta. Jest to o tyle zaskakujące, że w marcu firma zwolniła około 10 procent pracowników. Teraz jednak wszyscy będą musieli szukać dla siebie nowej pracy. Cała fabryka zostanie zamknięta po tym, jak przetrwała ponad 80 lat na rynku. 

producent-opon-vredestein
Podaj dalej

Kolejny producent zamyka swoje fabryki w UE

producent-opon-vredestein
fot. Apollo Vredestein

Opony Vredestein są dość dobrze popularne w naszym kraju. Firma założyła się grubo ponad 100 lat temu, w 1909 roku w holenderskim Delft. Doświadczyła sporego boomu po 1946 roku. Wtedy też B. F. Goodrich zainwestował w spółkę. Firma miała osłabiony kurs, spowodowany konsekwencjami po II wojnie światowej. 

Od tego czasu firma z fabryką w Holandii doświadczała wzlotów i upadków. Przez pewien czas należała w całości do B. F. Goodricha. W 2009 roku firma sprzedała swoje akcje indyjskiemu konglomeratowi Apollo Tyres, który nadal jest właścicielem firmy. 

Przez cały ten czas fabryka (Centrum Rozwoju i Produkcji) w Enschede pracowała na pełnych obrotach. Także po zmianach w 2020 roku, gdy administracja przeniosła się do nowych lokali w Amsterdamie. Fabryka, a także producent opon, przeżyli wszystko, co można było przeżyć. Od wojen po kryzys faktów. Bieżące funkcjonowanie Unii Europejskiej okazało się jednak nie do przeskoczenia. 

producent-opon-vredestein
fot. Apollo Vredestein

Co dalej z Vredestein/Apollo Tires?

Jeszcze w marcu producent Vredestein musiał mieć nadzieje na kontynuowanie swojej normalnej pracy. Skoro zwolnili tylko 10% pracowników, mieli jakiś plan na ratowanie firmy. To jednak się nie udało. W tym tygodniu pojawiła się szokująca wiadomość. Siedziba główna postanowiła zakończyć produkcję w Holandii. 

Z dotychczasowych oświadczeń firmy nie wiadomo, jaka przyszłość czeka dokładnie producenta opon. Jeśli indyjski konglomerat będzie nadal chciał je produkować, ma kilka opcji, takich jak fabryka na Węgrzech, czy pięć kolejnych w Indiach. 

Producent stwierdza, że produkcja w UE, jak dotąd tylko w Holandii, jest niezrównoważona ze względu na sytuację. „Decyzja ta jest spowodowana ciągłym wzrostem kosztów z powodu wpływów makroekonomicznych, gwałtownym wzrostem kosztów energii i pracy. Czynniki te, wraz z presją cenową ze strony konkurentów o niskim poziomie sprawiają, że produkcja w Apollo Tires NL jest niekonkurencyjna – czytamy w oświadczeniu. 

Przeczytaj również