Klienci robią wjazd do salonów i żądają SUV-a polskiej produkcji. Zachwytom nad nim nie ma końca

Polacy mają się czym szczycić, bo produkowanego przez nich SUV-a zachwalają sobie w wielu krajach w Europie. Dotyczy to m.in. bardzo dużych rynków jak Włochy, w których hitem jest wytwarzany w Tychach Jeep Avenger. Lipiec był dla tego modelu kolejnym świetnym miesiącem, dzięki czemu jest na podium najchętniej wybieranych aut w Italii i najpopularniejszym SUV-em.

Jeep Avenger 4xe The North Face Edition
Podaj dalej

Według danych UNRAE, Włosi w tym roku zarejestrowali prawie milion samochodów (973 396 szt.). Rynek skurczył się o 3,8 proc. względem pierwszych 7 miesięcy 2024 r. Tym samym Italia nadal nie powróciła do czasów przedpandemicznych, gdy w 2019 r. rejestracji było o 21,3 proc. więcej. W samym lipcu dokonano 118 493 rejestracji, czyli o 5,1 proc. mniej niż rok temu w tym samym miesiącu.

Fiat Panda / Fiat Pandina / przód
Fiat Panda. // fot. materiały prasowe

Nie ma we Włoszech popularniejszego SUV-a niż ten z Polski

Bestsellerem włoskiego rynku na razie może być tylko jeden model. Jest nim Fiat Panda, który w tym roku ma już 70 169 rejestracji. Może i jest to o 1,7 proc. mniej niż rok temu, ale wciąż ponad dwa razy więcej niż ma wicelider. Tym zaś jest Dacia Sandero (32 064 szt.), której ubyło 19,3 proc. rejestracji.

Dacia Sandero z automatem
Dacia Sandero. // fot. materiały prasowe

Na sporym plusie (+29,1 proc.) jest jednak trzeci w rankingu Jeep Avenger. Od stycznia do lipca 2025 r. SUV-a z Polski zarejestrowano aż 31 027 razy. To najlepszy wynik spośród wszystkich crossoverów. Jeep z Tych wyprzedza po 7 miesiącach takie hity jak Citroen C3 (27 458 szt.) i Dacia Duster (24 069 szt.).

JeepAvenger4xeTheNorthFaceEdition (1)
Jeep Avenger 4xe The North Face Edition. // fot. materiały prasowe

Za Peugeotem 208 (23 509 szt.) sklasyfikowana jest Toyota Yaris Cross (22 075 szt.), czyli bezpośredni rywal Avengera w segmencie B-SUV. „Zwykła” Toyota Yaris (21 771 szt.) sprzedaje się lepiej niż rok temu (+10,2 proc.), ale wciąż jest za swoim crossoverowym alter ego. W Top 10 włoskiego rynku jest też chiński SUV, MG ZS (19 407 szt.) oraz Renault Clio (18 933 szt.).

Citroen C3 2025
Citroen C3. // fot. materiały prasowe

Fiat rządzi, ale jest na minusie

Liderem włoskiego rynku pozostaje Fiat (93 535 szt.), ale marka nie ma najlepszego czasu w Europie. Nawet we Włoszech odnotowuje straty na poziomie 11,6 proc. w skali pierwszych 7 miesięcy roku. Lipiec był co prawda wzrostowy (+8,2 proc.), ale powtórzenie choćby zeszłorocznego wyniku nadal nie jest pewne. Wiceliderem wśród marek jest tam Toyota (74 673 szt.), która też jest na minusie, ale tylko 2-procentowym. Tracą wszystkie marki z podium, bo Volkswagen (70 483 szt.) odnotował stratę rejestracji o 5,4 proc.

Renault pokonało Dacii w styczniu 2025 r , foto: Dacia Duster
Dacia Duster. // fot. materiały prasowe

Zyskuje za to czwarta Dacia (63 364 szt.), ale tylko 2,7 proc. Rumuńska marka wyprzedza Peugeota (53 813 szt.) i Renault (48 919 szt.), które zamieniły się miejscami. Najpopularniejszą marką premium we Włoszech jest BMW (45 775 szt.), choć podobny wynik ma Audi (42 977 szt.). W pierwszej dziesiątce są jeszcze Ford (42 786 szt.) oraz Jeep (41 837 szt.).

Sklep z częściami samochodowymi online iParts.pl

Przeczytaj również