Zbyt wysokie ciśnienie oleju - ciche zagrożenie dla silnika w Twoim aucie!

Zbyt wysokie ciśnienie oleju - ciche zagrożenie dla silnika w Twoim aucie!

olej silnikowy diesel

Podaj dalej

Ciśnienie oleju jest bardzo ważnym parametrem w silniku, o którym dyskutuje się przede wszystkim w kontekście jego zbyt niskich parametrów. Jednak zdarzają się sytuacje, gdzie następuje wzrost ciśnienia i prowadzi on do poważnych uszkodzeń jednostki napędowej.

Większość samochodów posiada jedynie kontrolkę, która wskazuje, że coś dzieje się z ciśnieniem oleju w silniku. Gdy zaświeci się ona na desce rozdzielczej w miarę możliwości należy zatrzymać samochód w bezpiecznym miejscu i wyłączyć motor. Dla zminimalizowania ewentualnych strat warto skorzystać z lawety, żeby odprowadzić auto do serwisu. Bardzo często na początku nie wiemy, czy powodem alarmu jest zbyt wysokie, czy niskie ciśnienie oleju.

Za dużo oleju w układzie smarowania

Jedną z najpowszechniejszych przyczyn wysokiego ciśnienia oleju w silniku jest jego nadmiar. Dlatego tak bardzo istotne dla sprawności całego układu jest regularne kontrolowanie poziomu oleju. Poniżej minimum i powyżej maksimum, każda z tych skrajnych wartości niesie ze sobą potencjalne niebezpieczeństwo dla jednostki napędowej.

silnik toyoty wymiana oleju

W sposób niezamierzony bardzo trudno zwiększyć ilość oleju w układzie smarowania. Takie sytuacje mogą się zdarzyć w silnikach wysokoprężnych, gdy system podejmuje się wypalenia filtra DPF. Jeśli z jakichś przyczyn jest to niemożliwe, może dojść do sytuacji, w której pojawi się zbyt duża ilość paliwa względem oleju.

Ciśnienie oleju wzrasta przez niedrożne kanały olejowe

Bardzo groźne w starszych samochodach są gromadzone przez długie lata zanieczyszczenia w silniku, które z czasem odkładają się w kanałach olejowych niczym w żyłach. Gdy dochodzi do zatoru lub sporej niedrożności ciśnienie oleju w jednostce napędowej wzrasta ciśnienie oleju.

Prawidłowe ciśnienie oleju, czyli jakie?

Na koniec kwestia prawidłowego ciśnienia oleju. I tutaj można powiedzieć: to zależy, ponieważ każdy producent stosuje nieco inne zakresy i niezbyt można podać, jakie wartości są dobre dla wszystkich aut. Ogólnie przyjmuje się, że ciśnienie poniżej 1,4 bara pod obciążeniem i około 0,8 bara na biegu jałowym są nieprawidłowe.

Sprawdzanie oleju
Fot. pixabay.com

Dokładnych wskazań należy szukać w instrukcji obsługi samochodu lub w serwisie. Na szczęście, gdy nasze auto nie informuje o problemach, niekoniecznie musimy się nad tą kwestią zastanawiać.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News