Większość samochodów posiada jedynie kontrolkę, która wskazuje, że coś dzieje się z ciśnieniem oleju w silniku. Gdy zaświeci się ona na desce rozdzielczej w miarę możliwości należy zatrzymać samochód w bezpiecznym miejscu i wyłączyć motor. Dla zminimalizowania ewentualnych strat warto skorzystać z lawety, żeby odprowadzić auto do serwisu. Bardzo często na początku nie wiemy, czy powodem alarmu jest zbyt wysokie, czy niskie ciśnienie oleju.
Za dużo oleju w układzie smarowania
Jedną z najpowszechniejszych przyczyn wysokiego ciśnienia oleju w silniku jest jego nadmiar. Dlatego tak bardzo istotne dla sprawności całego układu jest regularne kontrolowanie poziomu oleju. Poniżej minimum i powyżej maksimum, każda z tych skrajnych wartości niesie ze sobą potencjalne niebezpieczeństwo dla jednostki napędowej.
W sposób niezamierzony bardzo trudno zwiększyć ilość oleju w układzie smarowania. Takie sytuacje mogą się zdarzyć w silnikach wysokoprężnych, gdy system podejmuje się wypalenia filtra DPF. Jeśli z jakichś przyczyn jest to niemożliwe, może dojść do sytuacji, w której pojawi się zbyt duża ilość paliwa względem oleju.
Ciśnienie oleju wzrasta przez niedrożne kanały olejowe
Bardzo groźne w starszych samochodach są gromadzone przez długie lata zanieczyszczenia w silniku, które z czasem odkładają się w kanałach olejowych niczym w żyłach. Gdy dochodzi do zatoru lub sporej niedrożności ciśnienie oleju w jednostce napędowej wzrasta ciśnienie oleju.
Prawidłowe ciśnienie oleju, czyli jakie?
Na koniec kwestia prawidłowego ciśnienia oleju. I tutaj można powiedzieć: to zależy, ponieważ każdy producent stosuje nieco inne zakresy i niezbyt można podać, jakie wartości są dobre dla wszystkich aut. Ogólnie przyjmuje się, że ciśnienie poniżej 1,4 bara pod obciążeniem i około 0,8 bara na biegu jałowym są nieprawidłowe.
Dokładnych wskazań należy szukać w instrukcji obsługi samochodu lub w serwisie. Na szczęście, gdy nasze auto nie informuje o problemach, niekoniecznie musimy się nad tą kwestią zastanawiać.