Zainteresowanie elektrykami spada

Samochody elektryczne mają być alternatywą dla aut spalinowych. Jednak najnowsze dane pokazują, że zainteresowanie elektrykami spada. Kierowcy chcą jeździć autami zasilanymi przez paliwa kopalne.

niemcy-nie-chca-juz-elektrykow
Podaj dalej

Popularność elektryków w wybranych krajach potrafi zaskoczyć. Jednak zmiana upodobań kierowców w aspekcie napędów związana jest bardzo często z korzyściami finansowymi. Dotacje, ulgi podatkowe i korzyści z bezpłatnego parkowania były magnesem dla klientów. Gdy te przywileje zaczęły znikać, okazuje się, że pojazdy spalinowe mają sporo do zaoferowania.

Decyduje rodzaj silnika

Obserwujemy niepokojący trend na rynku samochodów elektrycznych w Europie – spadek ilości rejestracji. Raport 2024 Global Automotive Consumer Study, opracowany przez firmę doradczą Deloitte, przynosi zaskakujące wnioski. Wydaje się, że nie tylko polscy konsumenci zmieniają swoje preferencje, ale również tendencje te obserwuje się na wielu innych rynkach europejskich.

Zdaniem większości polskich konsumentów, przy zakupie nowego pojazdu, wciąż dominującym czynnikiem decydującym jest wybór silnika spalinowego. Co więcej, badanie wykazało, że obawy związane ze zmianami klimatycznymi schodzą na drugi plan. Pomimo tego, że ponad połowa Polaków uznaje niższy koszt ładowania auta za argument przemawiający za samochodem elektrycznym, to jednak preferencje wciąż kierują się w stronę tradycyjnych źródeł napędu.

Zainteresowanie elektrykami na świecie

Jednakże, warto zauważyć, że nie tylko Polacy zmieniają swoje podejście. Tendencje te obserwuje się również na innych rynkach europejskich. O ile w Chinach co trzeci ankietowany decyduje się na samochód elektryczny, o tyle w Polsce oraz innych krajach europejskich, spalinowe samochody wciąż utrzymują swoją dominację.

Jednym z kluczowych czynników wpływających na te decyzje konsumenckie jest infrastruktura ładowania. Obawy związane z dostępnością stacji ładowania oraz czasem ładowania są powszechne, zwłaszcza w Polsce. Znacząca część respondentów preferuje ładowanie w domu, co jest zrozumiałe, biorąc pod uwagę obawy związane z dostępnością stacji publicznych oraz wygodą ładowania w zaciszu własnego domu.

Polacy mają określone preferencje

Ponadto, badanie wykazało, że Polacy są gotowi poświęcić na ładowanie pojazdu nie więcej niż 40 minut. Wymagają również, aby pełne naładowanie zapewniło samochodowi zasięg co najmniej 400 km. To wyraźnie pokazuje, jakie oczekiwania mają konsumenci wobec samochodów elektrycznych.

stacja paliw rachunek
fot. freepik

Jednakże, nie tylko kwestie techniczne wpływają na decyzje zakupowe. Polscy konsumenci również zwracają uwagę na aspekty ekonomiczne. Pomimo rosnącej świadomości ekologicznej, cena nadal pozostaje kluczowym czynnikiem przy wyborze samochodu. Co więcej, obawy związane z kosztami subskrypcji oraz utratą poczucia własności mogą dodatkowo wpływać na preferencje konsumenckie.

Zainteresowanie autami na abonament rośnie

W kontekście tych zmian warto zwrócić uwagę na rosnącą popularność modelu subskrypcji oraz współdzielonej mobilności. Coraz więcej Polaków rozważa możliwość korzystania ze współdzielonych środków transportu, co może mieć istotny wpływ na przyszłość rynku motoryzacyjnego.

mandat policja taryfikator prawo jazdy kontrola drogowa
fot. freepik

Spadek rejestracji samochodów elektrycznych w Europie stanowi wyzwanie dla branży motoryzacyjnej. Konieczne będzie zidentyfikowanie i skuteczne przeciwdziałanie przyczynom tego zjawiska, zarówno na poziomie technologicznym, jak i ekonomicznym. Jednakże, rosnąca świadomość ekologiczna oraz zmieniające się preferencje konsumenckie mogą przyczynić się do ponownego wzrostu popularności samochodów elektrycznych w przyszłości.

źródło: Deloitte

Przeczytaj również