Współczesne samochody mają bardzo wydajne układy hamulcowe. Jednak podobnie do swoich poprzedników, dalej wymagają one właściwej troski ze strony kierowców. Większość czynników, które negatywnie wpływają na pracę tarcz hamulcowych, klocków i przewodów jest przez lata identyczna. W związku z tym dobrze jest mieć tego świadomość.
Korozja – ciągle obecna
Mimo postępu w motoryzacji korozja jest stałym punktem na liście rzeczy do sprawdzenia w samochodzie. Nie dotyczy to tylko samej karoserii, ponieważ taka forma zużycia dotyka również hamulce. Jeśli w czasie silniejszych mrozów nasze auto stało na parkingu przez dłuższy czas, na tarczach hamulcowych mogła pojawić się korozja. W związku z tym, jeśli ruszamy z miejsca, opłaca się zrobić to delikatnie. Dodatkowo ostrożnie, ścierając warstwę nalotu z tarczy hamulcowej.
Zadbaj o hamulce zimą – sprawdź działanie ręcznego
Coraz więcej samochodów na polskich drogach ma na swoim pokładzie elektryczny hamulec postojowy. Może on włączać się bezpośrednio po zatrzymaniu auta lub wyłączeniu zapłonu. Po czasie jazdy w ujemnych temperaturach, wpływie wody i soli drogowej silniczki odpowiadające za zwalnianie i blokowanie hamulca postojowego mogą się zepsuć. Dlatego tak bardzo ważne jest to, żeby w czasie silnych mrozów nie zostawiać auta na „ręcznym”, ponieważ cały mechanizm może zamarznąć i uszkodzić się podczas próby odblokowania.
Skontroluj poziom płynu hamulcowego
Płyn hamulcowy jest substancją, która absorbuje wodę z powietrza. W sezonie jesienno-zimowym, gdy wilgotność powietrza znajduje się na wysokim poziomie, bardzo łatwo o skraplanie się wody w zbiorniku z płynem hamulcowym. Traci on wtedy swoje właściwości. Poza tym na skutek drobnych nieszczelności w układzie hamulcowym dochodzi do stopniowego ubywania płynu. Jeśli wyciek jest większy niż zawsze, warto skontrolować szczelność przewodów hamulcowych.
Elementy gumowe układu hamulcowego, jak wszystko w pojazdach z czasem się zużywa. Co za tym idzie może dojść do mechanicznego zmęczenia przewodów hamulcowych. Jeśli wyczujemy, że pedał hamulca działa inaczej, niż zawsze. Głębiej wchodzi w podłogę i jest miększy, a po uzupełnieniu płynu hamulcowego jest dalej tak samo. Wtedy obowiązkowo należy sprawdzić, czy nie ma dodatkowych wycieków w układzie.
Przezorność się opłaca
Dbanie o układ hamulcowy po okresie zimowym to kluczowy element utrzymania bezpieczeństwa na drodze. Regularne sprawdzanie, konserwacja i ostrożność podczas eksploatacji pojazdu pomogą uniknąć kosztownych napraw i zapewnić bezpieczne podróże przez całą zimę.
Dzięki świadomości tych zagrożeń i odpowiednim działaniom zapewniamy sobie i innym uczestnikom ruchu bezpieczne i komfortowe podróże, nawet w trudnych zimowych warunkach drogowych.
źródło: Steinhof