Z tą wiedzą oszczędzisz tysiące złotych! Silnik w twoim samochodzie będzie zadowolony!

Wiedza na temat motoryzacji znajduje się na zróżnicowanym poziomie. Zdarza się powielać warsztatowe mity, a także dobrze obsługiwać samochód, żeby dobrze służył przez lata. Tematem, który budzi sporo emocji, jest wymiana rozrządu. A dokładnie najlepszy moment na wizytę w serwisie.

Rozrząd
Podaj dalej

W zależności od źródeł, z jakich korzystamy, otrzymujemy bardzo różne sugestie dotyczące interwału wymiany rozrządu. Niezależne serwisy motoryzacyjne zalecają skrócenie rekomendowanych przez producentów okresów nawet o połowę. Tylko, czy w każdym przypadku taka sytuacja ma uzasadnienie? Lepiej jest kierować się przebiegiem, a może ilością lat? O tym wszystkim napisaliśmy poniżej.

Rozrządy z długim interwałem wymiany – cechy

W przypadku silników z długimi interwałami między wymianami, jednym z najważniejszych czynników umożliwiających takie ustalenie jest prosta konstrukcja rozrządu, relatywnie krótki pasek i mała liczba kół współpracujących z nim. Ogromne znaczenie mają także materiały użyte do konstrukcji paska i jego kształt, obejmujący grubość, szerokość, rodzaj zębów itp.

Łańcuch rozrządu

Jeden z ciekawych przykładów znajdziemy w silniku 1.6 HDi pasek jest stosunkowo krótki i napędza tylko jeden wałek rozrządu, pompę wysokiego ciśnienia paliwa oraz pompę cieczy chłodzącej. Dwie rolki (prowadząca i napinająca) dbają o jego prowadzenie. Tutaj producent rekomenduje wymianę rozrządu przy 240 000 km lub po przejechaniu 10 lat.

Z tą wiedzą oszczędzisz tysiące złotych

Zdarzają się konstrukcje, gdzie poziom dopasowania do siebie elementów wyklucza tak długi okres eksploatacji bez wymiany. W tym przypadku należy określić zestawy rozrządu, jako podwyższonego ryzyka. Kluczem do sukcesu jest wysokiej jakości serwis przeprowadzony z najwyższą starannością.

Rozrządy o podwyższonym ryzyku występują w nowoczesnych silnikach, które są niestety prawie zawsze kolizyjne, a w większości wymagają szczególnej opieki. Czynniki konstrukcyjne, które znacząco ograniczają żywotność zestawu, obejmują między innymi: zmienne fazy rozrządu, długie paski, paski pracujące w oleju oraz zastosowanie kilku wąskich pasków pracujących blisko siebie.

awaria silnik rozrzad

Dobrze jest zapoznać się, z jakim paskiem rozrządu jest pojazd, którym jeździmy każdego dnia. Jeśli unikniemy zerwania paska lub rozciągnięcia łańcucha rozrządu, oszczędzimy tysiące złotych na naprawę silnika.

źródło: Airtex

Przeczytaj również