Dzisiaj automatyczne skrzynie biegów są popularne w Europie. Konieczność sprostania coraz ostrzejszym normą emisji spalin wymusza na producentach stosowanie automatycznych przekładni, które optymalnie wykorzystają moc silnika, przez co pracuje on efektywnie i emituje możliwie najmniej szkodliwych substancji do atmosfery.
Bezstopniowe skrzynie biegów, czyli dramat, ale…
Współczesna motoryzacja zmuszona jest do korzystania z rozwiązań, które są skuteczne, jednak niekonicznie pasują one wszystkim kierowcom. Bezstopniowa skrzynia biegów bywa obiektem drwin ze względu na popularne wycie, jakie powstaje, gdy rozpędzamy auto. W tym czasie silnik pracuje na jednostajnie wysokich obrotach silnika. Przyzwyczajenie do zmienionego dźwięku jednostki napędowej przez włączanie kolejnych biegów jest na tyle silne, że niektórzy kierowcy odrzucają sposób pracy skrzyni CVT. Akustycznie jest to być może dramat, ale z technicznego punktu widzenia, skuteczny.
Wymiana tego czynnika co 60 tysięcy kilometrów to konieczność!
Bezstopniowe skrzynie biegów również potrzebują obsługi serwisowej. Część producentów pomija ten fakt w swoich rekomendacjach. Eksperci TotalEnergies sugerują wymianę oleju co 60 – 150 tysięcy kilometrów. Warto przyjąć zaniżony interwał, jeśli nie wiemy dokładnie, kiedy była ostatnia wymiana smarowania.
Nowoczesne oleje do bezstopniowych skrzyń biegów mają bardzo dobre właściwości, cierne, dysponują one zróżnicowaną kompatybilnością ze stosowanymi wewnątrz materiałami. Istotna z punktu widzenia konstrukcji skrzyni e-CVT i CVT jest troska o łańcuch, pasek, a także koła stożkowe.
Regularna wymiana oleju w bezstopniowej skrzyni biegów wspiera jej bezproblemową obsługę, utrzymuje fabryczne parametry i pozwala cieszyć się jej cichą pracą przez setki tysięcy kilometrów.
źródło: TotalEnergies