Wymiana amortyzatorów - tych błędów musisz unikać!

Amortyzatory są jednym z najważniejszych podzespołów w samochodzie, ponieważ mają bezpośredni związek z jakością prowadzenia się auta. Ich prawidłowa wymiana jest kluczowa dla bezpieczeństwa za kierownicą. Niestety zdarzają się popularne niedociągnięcia, których należy unikać.

sworzeń wahacza
Podaj dalej

Wiele drobnych napraw można wykonać we własnym zakresie, ponieważ są one relatywnie proste. Przy wymianie amortyzatorów trzeba ocenić swoje umiejętności, ponieważ bardzo łatwo popełnić kosztowny w bezpieczeństwo i finanse błąd.

Przed demontażem przyjrzyj się konstrukcji amortyzatora!

Kto kojarzy sytuację, w której bardzo łatwo można coś zdemontować, jednak dużo trudniej jest to zamontować na miejsce. Podobnie może być z amortyzatorem, dlatego przed jego odkręceniem polecamy przyjrzeć się temu, jak on jest przymocowany. Niektórych amortyzatorów nie sposób zamontować niewłaściwie. Ale niestety w przypadku dużej części jest pewien margines, w ramach którego można popełnić błąd.

Tym razem chodzi o nieprecyzyjne zamocowanie go w zwrotnicy (w układach McPherson). Pośpiech sprawia, że mechanik nie oznaczy położenia śrub regulacyjnych, a później przykręca je tak, jak jest najwygodniej. W efekcie samochód traci parametry geometrii kół. Oczywiście – kontrola geometrii jest wskazana po każdej wymianie wybranych elementów zawieszenia, ale wadliwy montaż może spowodować, że odchyłki przekroczą możliwości typowej korekty kątów, czy zbieżności.

Wymiana amortyzatorów to też osłony i odboje!

W pośpiechu i często z powodu niewiedzy ludzie zamawiają wyłącznie amortyzatory. Jednak ich wymiana to kilka towarzyszących im elementów. Oczywiście można zamontować nowy amortyzator z poprzednimi osłonami i odbojami. Jednak pracować ze sobą zaczynają podzespoły o różnym poziomie zużycia, przez co negatywnie wpływa to na ich sprawność.

zawieszenie kolo amortyzatory

Pamiętaj o kontroli łożyska!

Wymiana przednich amortyzatorów w układach McPherson powinna obligatoryjnie obejmować kontrolę i ewentualną wymianę górnego łożyska kolumny. Zlekceważenie tego faktu często sprawia, że po montażu ujawnią się hałasy. Niektórzy producenci sugerują, że wymiana amortyzatorów powinna nastąpić po przejechaniu średnio 80 000 km. Dlatego warto wybrać łożysko o podobnym interwale pracy.

Masz wątpliwości? Oddaj auto do fachowca!

Jeśli liczba elementów, które musimy sprawdzić lekko nas przerasta, odpowiedzialnym pomysłem jest oddanie auta do serwisu, który specjalizuje się w amortyzatorach. Jak widać powyżej wymiana tego podzespołu może wiązać się z szeregiem niedociągnięć. Ich kumulacja to prawdziwe zagrożenie bezpieczeństwa na drogach.

Przeczytaj również